Rosnąca rola nowych technologii w nauczaniu

Według globalnego badania zleconego przez Cisco i przeprowadzonego przez firmę Clarus Research Group z siedzibą w Washingtonie ponad 75% wysokich urzędników zajmujących się edukacją na całym świecie uważa, że technologia może odgrywać główną rolę w sposobach uczenia się i nauczania.

Istotne zagadnienia dotyczące uczenia się i nauczania

Badanie pokazuje, że wykładowcy i nauczyciele na całym świecie informują o trzech istotnych zagadnieniach dotyczących uczenia się:

Jako główne wyzwania 83% respondentów wymieniło przygotowanie uczniów i studentów do konkurowania w globalnej gospodarce i umożliwienie znalezienia pracy po ukończeniu szkoły. Obecnie uczniowie i studenci potrzebują programu, który przygotuje ich do uczestnictwa w coraz ściślej powiązanym ekosystemie, wymagającym znajomości sposobów wykorzystania technologii w efektywnym współzawodnictwie i dołączenia do wydajnych pracowników przyszłości.

Większość wykładowców i nauczycieli (85%) dostrzega dużą rolę technologii w sposobach uczenia się. Wskazano także na potencjalny wpływ technologii na zaangażowanie oraz aktywny udział uczniów i studentów w procesach edukacyjnych.

Potrzeba wdrożenia programów nauczania, które umożliwiają rozwijanie umiejętności uczniów oraz studentów poprzez pracę w grupach i realizację projektów została wymieniona przez 86% nauczycieli i wykładowców. Ponadto za istotne uważa się usprawnienie komunikacji z rodzicami, przedstawicielami wydziałów i kadrą.

Znaczenie kluczowych zagadnień dotyczących technologii

Niewłaściwe wykorzystanie Internetu, współpraca i bezpieczeństwo informatyczne to najważniejsze zagadnienia dotyczące technologii.

Nauczyciele i wykładowcy bardzo wysoko ocenili konieczność ochrony uczniów i studentów przed zagrożeniami płynącymi z Internetu. Na kolejnych miejscach stawiano wykorzystanie technologii do lepszej współpracy, wprowadzanie silniejszych zabezpieczeń systemów komputerowych w kampusach oraz wykorzystanie technologii do ograniczenia kosztów administracyjnych.

Na wysokich miejscach stawiano także zwiększenie efektywności, bardziej intensywne wykorzystanie systemów wideo oraz rozszerzenie systemów oceniania na podstawie danych.

Ankieta wskazuje, że nauczyciele i wykładowcy postrzegają technologię jako środek pozwalający zrobić więcej mniejszym nakładem i zapewniający możliwość zwiększenia efektywności. Respondenci z entuzjazmem podchodzą do planów rozpowszechnienia technologii wideo i osadzeniu multimediów w procesie uczenia się. Ponadto oczekują lepszego wykorzystania inwestycji w systemy oceniania na podstawie danych i systemy podejmowania decyzji.

Przedstawiciele szkół wyższych na całym świecie kładą nacisk na rozwiniętą międzynarodową edukację z wykorzystaniem Internetu

65% ankietowanych przedstawicieli szkół wyższych stwierdziło, że w ciągu najbliższych pięciu lat międzynarodowe programy w trybie online będą dla nich główną szansą, ponieważ mogą one pomóc zwiększyć liczbę studentów wirtualnych oraz wzbogacić możliwości nauki dzięki zróżnicowaniu punktów widzenia wydziałów, studentów i ekspertów.

Edukacja i gospodarka oparta na sieci

Technologia oferuje nowe rozwiązania dotychczasowych problemów nauczycieli i uczniów, zapewniając zwiększenie konkurencyjności szkół i uczelni wyższych. Z badań wynika również, że coraz popularniejsze zdalne nauczanie wymaga rozwijania umiejętności technicznych.

Przykładowo:

Poprzez dostosowanie procesu nauczania i uczenia się do indywidualnych potrzeb z uwzględnieniem stopnia zaawansowania każdego studenta zamiast pozostawiania niektórych uczniów w tyle lub dostosowywania tempa do osoby uczącej się najwolniej. Nauczyciele odkryli, że dzięki wykorzystaniu komputerów z dostępem do sieci lub nauczaniu matematyki w trybie online zapewniono uczącym się możliwość rozwoju we własnym tempie. W ten sposób nauczyciele nie muszą koncentrować się głównie na osobach, które potrzebują więcej pomocy w danym zakresie.

Technologia może zapewnić nowatorskie podejście do edukacji, a jednocześnie ograniczyć ogólny koszt świadczenia usług edukacyjnych. Na przykład wykorzystanie systemów telepresence w zdalnej edukacji zwiększa dostępność oraz zmniejsza koszt dostarczenia usług edukacyjnych wszystkim studentom.

Technologie wideokonferencyjne zapewniają większą efektywność i wydajność nauczania w dowolnym czasie i miejscu. Takie rozwiązanie może zwiększyć wydajność dzięki ograniczeniu podróży pomiędzy szkołami lub nawet krajami i redukcji kosztów związanych z przestojami spowodowanymi dojazdami. Technologia teleobecności jest coraz częściej uwzględniana w szkoleniu nauczycieli i ich rozwoju zawodowym. Jednocześnie zwiększenie dostępności narzędzi do współpracy umożliwia utrwalenie nowych środowisk uczenia się opartych na realizacji projektów.

Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj