Przedsiębiorczość akademicka w Polsce

Dlaczego zatem w Polsce zjawisko przedsiębiorczości akademickiej jest nadal marginalne? Powodem może być fakt, iż jest to trend stosunkowo młody który jeszcze nie zagnieździł się w naszej, polskiej mentalności. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez PARP zaledwie 6% badanych (wśród nich studenci oraz kadra naukowa) prowadzi własną firmę. Nie bez znaczenia są tutaj różnego rodzaju bariery. Poza barierami prawnymi, którymi są głównie niejasne regulacje – choćby dotyczące własności intelektualnej można też wskazać bariery organizacyjne wewnątrz uczelni (np. nastawienie na pracę dydaktyczną a nie działalność biznesową), bariery mentalno – kulturowe i psychologiczno – społeczne (ryzyko, obawa porażki), bariery finansowe, brak pomysłu na biznes czy obawa przed patentowaniem wszystkim innowacyjnych rozwiązań na rzecz organizacji macierzystej.

Przykłady przedsiębiorczości akademickiej
W Polsce funkcjonujące firmy spin-off, spin-out usytuowane są głównie przy uniwersytetach, akademiach ekonomicznych, ale również przy prywatnych szkołach wyższych. Nie ulega wątpliwości, że spośród polskich uczelni, które podejmują intensywne działania na rzecz rozwoju jest Uniwersytet Jagielloński, przy którym działają trzy firmy spin-off: BioCentrum Sp. z o.o. (zajmujące się m.in. prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych w zakresie przeciwciał monoklonalnych), Biospekt Badania i Edukacja (m.in. doradztwo dla oczyszczalni ścieków) oraz MicroBioLab Sp. z o.o. Warto tutaj zaznaczyć, że istnieje pewna szara strefa działalności odpryskowej – otóż mogą istnieć pewne formy działania na uczelniach, które swoim charakterem odpowiadają firmie spin-off, ale nie mające żadnego uregulowanego statusu.

Dla kontrastu wystarczy choćby wskazać Stany Zjednoczone czy zachodnie kraje europejskie. Tam wiele uczelni nie bało się pójść nową drogą, wyznaczaną przez przedsiębiorczość akademicką i dzięki temu osiągnęło niebywałe sukcesy. Przykładem niech będzie Massachusetts Institute of Technology (MIT), gdzie liczba założonych i prowadzonych firm spin-offowych sięga 4230 (generują one zyski rzędu kilkuset miliardów dolarów rocznie). W Europie za wzorcowe w tej dziedzinie można uznać brytyjskie uniwersytety Cambridge, Heriott-Watt, ponadto Uniwersytet Techniczny w Berlinie, Uniwersytet w Stuttgarcie, Akademię Górniczą w Aachen i szwedzki Uniwersytet w Lund.

Niewątpliwie w polskim środowisku akademickim musi się jeszcze sporo zmienić, by bardziej upowszechnić komercjalizację wiedzy. Polscy naukowcy muszą przełamać różnego rodzaju bariery, nie rzadko tkwiące w nich samych a wynikające z ludzkiej mentalności. Dopiero uświadomienie sobie korzyści i zalet z transferu wiedzy do biznesu umożliwi przejście nad przeszkodami i realizację celu.


Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj