WordPress, Drupal i Joomla! królują wśród polskich webmasterów

Nawet co szósta witryna w Polsce, zbudowana na otwartym systemie zarządzania treścią, wykorzystuje WordPressa. Rodzimi webmasterzy w projektowaniu stron WWW i sklepów internetowych chętnie posługują się także Joomlą!, Drupalem, osCommerce i phpBB – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Cal.pl.

Wśród technologii internetowych od lat niepodzielnie królują PHP, MySQL i JavaScript. Na świecie dwie trzecie wszystkich stron pisanych jest w PHP, język ASP.NET gości na co piątej z nich. W Polsce te proporcje są jeszcze bardziej rozbieżne ze wskazaniem na PHP.

Co ciekawe, na blisko 91% stron internetowych znajdziemy mniejszą lub większą garść kodu JavaScript. Tyle samo witryn do opisu stron używa kaskadowych arkuszy stylów (CSS). Udział stron z Flashem spadł w ostatnich kilkunastu miesiącach do niespełna 10%. Wstawki flashowe najczęściej spotyka się w boksach informacyjnych, tzw. landing page’ach czy boksach reklamowych. W niepamięć odeszły projektowane we flashu animowane menu. Z kolei webowe aplikacje w Javie (J2EE) znajdziemy na 6,23% stron webowych.

„Fascynacja Flashem, z którą mieliśmy do czynienia jakiś czas temu, wydaje się odchodzić w niepamięć. Flash nadal króluje na rynku wideo w przeglądarce i grach online. Wielu webmasterów zrezygnowało z tworzenia animowanych menu czy całych stron wykorzystujących Flasha” – mówi Michał Trziszka, CEO Cal.pl.

45,2 procent stron tworzonych jest zgodnie ze specyfikacją języka XHTML 1.0 Transitional (HTML 4.01 w XML), 14,01% w czystym HTML 4.01 Transitional, podczas gdy elementy języka HTML 5 znajdziemy na niespełna 7,20 witrynach. Tylko 67,2% stron zawiera skrócony opis zawartości strony (Meta Description), a 59,8% tag ze słowami kluczowymi, które mają istotny wpływ na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce (Meta Keywords).

Rynek usług hostingowych w dużej mierze bazuje na platformie Linux/BSD, która umożliwia uruchamianie aplikacji webowych pisanych w PHP, Perlu i Pythonie. Wśród baz danych dla dynamicznych stron WWW widać wyraźną dominację MySQL. Udział tej bazy w rynku aplikacji webowych szacuje się nawet na 70-85%, podczas gdy konkurencyjny PostgreSQL jest stosowany tylko na co piątej witrynie.

„Na rynku pracy widać niesłabnący popyt na programistów technologii webowych. Wśród oczekiwanych przez pracodawców umiejętności niepodzielnie króluje znajomość języków PHP i JavaScript oraz związanych z nimi różnego rodzaju frameworków i bibliotek programistycznych” – przekonuje nas Michał Trziszka z Cal.pl.

Wśród serwerów silną pozycję dodatkowo wzmocnił Apache, który z 64,9 % udziałem w rynku deklasuje tracącego z miesiąca na miesiąc Microsoftowego IIS-a (14,2%). Trzeci w rankingu, ngix, uruchamiany jest już na co dziesiątym serwerze WWW. Ngix, postrzegany do tej pory głównie jako alternatywa dla Apache w zakresie serwowania statycznych stron WWW coraz chętniej używany jest także do dostarczania dynamicznych aplikacji webowych.

Linuksa wybiera blisko 87% klientów, co oznacza że platforma Windows Server ma tylko niewielki kawałek całego rynku usług hostingowych. Aplikacje ASP i ASP.NET, wykorzystujące bazy danych Microsoft SQL lub Microsoft Access, są najczęściej stosowane w systemach biznesowych i witrynach korporacyjnych. Serwery Windows ma w swojej ofercie tylko kilku dostawców hostingu. Koszty licencji oprogramowania Microsoft przekładają się na wyższe ceny usług. W cenie zbliżonej do planów hostingowych Linux otrzymamy serwer wirtualny o nieco gorszych parametrach, a do tego często z różnego rodzaju ograniczeniami np. w liczbie lub maksymalnym rozmiarze obsługiwanych baz danych.

„Większość otwartych frameworków webowych pisanych jest dla platformy Linux/Apache/PHP. Mniejszy wybór mają użytkownicy serwerów Windows Server. Wśród frameworków dla platformy Microsoft prym wiodą komercyjne aplikacje. DotNetNuke plasuje się dopiero na 6-8 miejscu wśród najpopularniejszych na rynku CMS-ów, daleko w tyle za WordPressem, Joomlą! czy Drupalem” – mówi Michał Trziszka z Cal.pl.

Dzisiaj niewiele osób tworzy dynamiczne aplikacje webowe od podstaw. Większość webmasterów posługuje się gotowymi frameworkami i systemami CMS, które są wdrażane „z pudełka” lub obudowywane własnymi rozwiązaniami. Wśród CMS-ów z blisko 57% udziałem w rynku prym wiedzie WordPress. Na kolejnych miejscach znalazły się Joomla! (12,4%) oraz Drupal (8,9%).

Wśród platform programistycznych typu Content Management Framework (CMF), obok Drupala największym zainteresowaniem rodzimych webmasterów cieszą się TYPO3, Xoops oraz platforma e-learningowa Moodle. Najwięcej for internetowych wdrażanych jest na bazie phpBB oraz komercyjnego vBulletin. Szacuje się, że oba systemy mogą mieć nawet ponad 50% udział w rynku.

Wraz z rozwojem branży e-commerce rośnie zainteresowanie systemami sklepów internetowych. Już co drugi sklep działa w modelu usługi online, w której dostawca hostingu zapewnia miejsce na serwerze oraz oprogramowanie sklepu. Z drugiej strony, wśród darmowych aplikacji sklepowych instalowanych samodzielnie przez klientów prym wiedzie osCommerce (7,2%), Zen Cart (2,2%), Quick.Cart (1,9%) oraz VirtueMart (1,1%). Prawdziwym hitem ostatnich lat wśród właścicieli sklepów okazały się Magento (4,9%) i PrestaShop (4,8%). Ten ostatni jest chętnie wybierany ze względu na niezłe dostosowanie do rodzimych realiów, w tym dobrą polonizację i dostęp do polskich modułów płatności.

„Według zebranych przez nas danych klienci najchętniej wybierają osCommerce jako otwarte, darmowe oprogramowanie sklepowe. Niestety, jest to dość stara aplikacja, która nie rozwija się tak szybko, jak oczekiwaliby tego użytkownicy. osCommerce wymaga dużo uwagi i pracy – pokaże swoje dobre oblicze, dopiero wówczas gdy zdecydujemy się zaprojektować własny styl graficzny oraz obudować go własnymi funkcjonalnościami” – podsumowuje Michał Trziszka.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj