Ministerstwo Infrastruktury w lutym br. przedstawiło projekt Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Główne cele przyświecające ustawie to poprawa jakości usług oraz zaspokojenie potrzeb transportowych społeczeństwa poprzez zwiększenie wydajności transportu zbiorowego. Polska dążąc do wprowadzenia zrównoważonej mobilności powinna wziąć pod uwagę zagospodarowanie przestrzenne miast, rozwój regionu oraz dbałość o środowisko przyrodnicze.
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje, zasady organizacji rynków oraz zarządzania usługami w transporcie zbiorowym np. organizatorem transportu zbiorowego będzie właściwa na danym obszarze jednostka samorządu terytorialnego np. dla gminy będzie to gmina lub miasto na prawach powiatu.
Podstawą organizacji w transporcie zbiorowym będzie wieloletni plan transportowy. Plan będzie uwzględniał układ sieci komunikacyjnych, infrastrukturę transportową, plany rozwoju czyli zagospodarowanie przestrzenne miast, sieć osadniczą oraz rozwój regionalny i dbałość o środowisko.. A także charakteryzuje zasady interwencji władz w transportu publicznym oraz sposoby finansowania transportu.
Finansowanie transportu publicznego
Długo oczekiwana przez przewoźników Ustawa dotycząca transportu zbiorowego jest pierwszym dokumentem regulującym jednoznacznie zasady finansowanie. Do najważniejszych zasad, które reguluje należą: rekompensacie dla przewoźnika gdy obsługiwana przez niego linia jest nierentowna czy też rekompensacja z tytułu utraconych przychodów z powodu honorowania ustawowych ulg na przejazdy.
Fundusze Europejskie UE na lata 2007-213 dotyczące transportu zbiorowego przewidują finansowanie m.in. budowy i przebudowy sieci szynowych, trolejbusowych i autobusowych, poprzez powstawanie nowych tras oraz zakup taboru. Ponadto dofinansowanie może dotyczyć bodowy przystanków, stacji a nawet systemów parkingów dla samochodów typu: „Park & Ride” oraz „Bike & Park. Także systemy sygnalizacji świetlnej, akustycznej, systemy monitorowania ruchu, urządzenia dystrybucji i identyfikacji biletów a także elektroniczne tablice informacyjne dla podróżnych mogą być dofinansowane z funduszy strukturalnych.
Program CIVITAS
Dla poprawy wydajności transportu zbiorowego Unia Europejska wprowadziła różnego rodzaju inicjatywy, które umożliwiają dofinansowanie i nadzór nad inwestycjami. Jednym z możliwości jest wzięcie udziału w projekcie CIVITAS. Inicjatywa ta adresowana jest do miast europejskich posiadających najlepszy projekt rozwoju dla transportu zbiorowego. Do tej pory z funduszy UE w ramach tej inicjatywy skorzystało 36 w tym Polska. Do pierwszej edycji zakwalifikowała się Gdynia, w drugiej był to Kraków.
Ponadto Komisja Europejska przez cały czas nadzoruje a następnie ocenia poziom wdrożenia projektu pod kątem poprawy jakość życia mieszkańców wybranych miast. Inicjatywa CIVITAS realizowana jest dla zrównoważonego rozwoju transportu i głównym jej celem jest pomoc w osiągnięciu nowoczesnego i efektywnego miejskiego systemu transportu. Uwzględnia zasady polityki transportowej oraz zintegrowanych rozwiązań technologicznych.
Zaloguj się Logowanie