Najlepsi studenci w Europie nie zwracają uwagi na CSR i wysokie standardy etyczne pracodawcy. Najbardziej cenią sobie dobrze znane firmy, które osiagają sukcesy na rynku i cieszą się dobrą reputacją.
Universum, pochodząca ze Szwecji organizacja zajmująca się employer brandingiem, przeprowadziła badanie European Student Survey 2011, którym objęci zostali najbardziej ambitni studenci z kontynentu. W oparciu o ponad 60 700 opinii o pracodawcach, wyrażonych przez 19 890 studentów z najlepszych uczelni w całej Europie, powstał ranking Idealny Pracodawca 2011 według europejskich studentów. W czołówce rankingu znalazły się między innym firmy Apple i Google – faworyci zarówno wśród studentów kierunków ekonomicznych jak i inżynierii.
Kto jest w czołówce?
W rankingu studentów biznesu Apple pokonało Google (miejsce 2.), ostatnie miejsce na podium zajął McKinsey, odbierając je tym samym firmie L’Oréal. W rankingu studentów kierunków inżynieryjnych natomiast liderem jest Google, zaraz za nim lokują się Audi i EADS, na dalsze pozycje spychając BMW i Apple, które były numerem dwa w ubiegłym roku. Wśród studentów nauk ścisłych, humanistycznych oraz IT idealnym pracodawcą wciąż pozostaje Google. Po piętach drepcze mu jednak Apple, zajmując drugie miejsce rankingu we wszystkch tych kategoriach, z wyjątkiem IT – tam na drugiej pozycji znalazł się Microsoft.
Dobry wizerunek przede wszystkim
Ranking Universum TOP 100, oparty o wypowiedzi studentów z najbardziej prestiżowych uczelni w Europie, ukazuje, jak atrakcyjni są czołowi pracodawcy dla przyszłych absolwentów studiów wyższych. Prezentuje również aktualne tendencje panujące na międzynarodowym rynku rekrutacyjnym.
Najlepsi europejscy studenci swoje wyobrażenie o idealnym pracodawcy wiążą obecnie z takimi cechami jak: dobra reputacja (72%), sukces rynkowy (70%) i prestiż (66%)*. Najmniejsze znaczenie zdają się mieć dla nich CSR (33%) oraz wysokie standardy etyczne (30%) – to znak, że studenci myślą strategicznie o swojej karierze i są skupieni na dążeniu do osobistego sukcesu. Mniejszą troską darzą zrównoważony rozwój i społeczne oddziaływanie biznesu.
- Reputacja i sukces rynkowy pracodawcy są dzisiaj najważniejsze dla ambitnych, młodych ludzi, studiujących na najlepszych uczelniach w Europie – komentuje wyniki badania Petter Nylander, prezes Universum. Cechuje ich duma, dbałość o to, jak są postrzegani przez innych. „Jak mogę zaimponować rówieśnikom?” – to pytanie często zadają sobie ambitni studenci, usilnie dążący do tego, by się wyróżnić. Najlepsi pracodawcy mogą im to zapewnić. Są bardzo dobrze rozpoznawani, oferują pracę obfitującą w wyzwania, a przy tym zatrudniają tylko najlepszych. Ich dobra reputacja oraz sukces rynkowy dodatkowo przemawiają na ich korzyść – podsumowuje Petter Nylander.
Niemiecki optymizm, włoska nieśmiałość?
W European Student Survey 2011 wypowiedzieli się przedstawiciele aż 135 narodowości. Zróżnicowane i wielokulturowe środwisko czołowych europejskich ośrodków akademickich było więc w pełni reprezentowane.
Studentów zapytano między innymi o ich szansę na zdobycie posady u wymarzonego pracodawcy w ciągu sześciu miesięcy od ukończenia studiów. Największymi optymistami okazali się Niemcy (57% odpowiedzi twierdzących), Norwegowie (56%) i Ukraińcy (54%) – więcej niż połowa studentów o takiej narodowości jest pewna, że zostanie zatrudniona przez swojego idealnego pracodawcę. Z drugiej strony, najmniej pewni siebie, prawdopodobnie ze względu na ciężką sytuację ekonomiczną w kraju, okazali się Włosi (29%), Irlandczycy (27%), Grecy (26%), Brytyjczycy (25%) i Hiszpanie (18%). Mniej niż jedna trzecia z nich wierzyła, że uda im się spełnić marzenia zawodowe.
Zaloguj się Logowanie