Młody naukowiec – kreator rzeczywistości gospodarczej a przedsiębiorczość akademicka

Politechnika Krakowska uznaje za swoją misję „wykształcenie wysokokwalifikowanej kadry inżynierskiej, która dorówna wyzwaniom gospodarki krajowej i światowej.” Jednym ze środków do osiągnięcia tego celu jest konkurs „Młody naukowiec – kreator rzeczywistości gospodarczej”, organizowany przez Centrum Transferu Technologii PK pod honorowym patronatem rektora uczelni, prof. Kazimierza Furtaka.

Zgłoszenia do konkursu były przyjmowane do 5 marca 2010. Jest to finalna data kończąca pierwszy etap. Drugi etap obejmuje prezentację przed Komisją Konkursową (w skład, której wchodzą przedstawiciele władz PK i CTT, rzecznik patentowy PK oraz przedstawiciel instytucji finansujących przedsięwzięcia) wyników prac naukowo-badawczych, które spełniły wymagania stawiane w poprzednim etapie. A wymagania spełnią tylko te prace (w szczególności magisterskie i doktoranckie) o najwyższym potencjale wdrożeniowym i komercjalizacyjnym. Wyniki finału konkursu zostaną przedstawione do końca maja 2010 roku.

Do konkursu mogli przystąpić studenci i absolwenci PK do 35 roku życia w okresie 3 lat od obrony pracy dyplomowej, jak również doktoranci oraz pracownicy uczelni. Nagrodę w konkursie stanowi wytyczenie i sfinansowanie „indywidualnej ścieżki rozwoju”, w skład której wchodzą konsultacje z ekspertami zarówno z umiejętności miękkich, jak i z dziedziny wiedzy i techniki, indywidualne spotkania z przedsiębiorcami chętnymi do współpracy, odbycie stażu w przedsiębiorstwie z branży laureata, usługi doradcze względem źródeł finansowania projektu, możliwość rozpoczęcia działalności w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości PK oraz opracowanie wizualizacji wyniku pracy naukowo-badawczej.

Za cele szczegółowe konkursu Politechnika uznała promowanie innowacyjności w działalności naukowej pracowników i absolwentów uczelni, promowanie komercjalizacji wyników prac naukowo-badawczych, które mogą się przyczynić do rozwoju gospodarczego, facylitacja procesu komercjalizacji tych rezultatów oraz zachęcanie studentów i pracowników do prowadzenia badań naukowych, które pozwolą owe wyniki otrzymać.

Kreator innowacyjności

Projekt „Młody Naukowiec – Kreator Rzeczywistości Gospodarczej ” finansowany jest w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej”. Program stanowi wsparcie dla innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej. Celem programu jest zachęcenie studentów i pracowników uczelni do podejmowania innowacyjnych przedsięwzięć, które będą stanowić pomost między nauką a gospodarką. Jednocześnie istotną kwestią staje się podnoszenie zdolności przedsiębiorczych kadr akademickich, w tym umiejętna komercjalizacja wyników ich prac badawczo-rozwojowych. Ponadto, nie bez znaczenia jest przedstawienie przedsiębiorcom innowacyjnych projektów powstających w środowisku akademickim.{mospagebreak}Bodźcem dla projektu był obraz przedsiębiorczości akademickiej, który wyłonił się z badań „dotyczących wspierania rozwoju przedsiębiorczości akademickiej w Polsce w zakresie transferu technologii i innowacyjności”, przeprowadzonego w listopadzie 2005 roku i zrealizowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem tego projektu było wyodrębnienie i wskazania odpowiednich narzędzi i rozwiązań systemowych, które przyczyniłyby się do rozwoju przedsiębiorczości akademickiej. Aby tego dokonać, przeprowadzono diagnozę stanu rozwoju owej przedsiębiorczości w oparciu o opinie i postawy środowiska akademickiego.

Sama przedsiębiorczość akademicka jest szerokim pojęciem i jawi się tutaj jako prowadzenie działalności gospodarczej w powiązaniu z uczelnią czy jednostkami uczelnianymi i badawczymi, innowacyjna postawa prowadząca do wyodrębnienie pewnych rozwojowych rozwiązań, a nawet ogólnie rozumiana zaradność na rynku pracy.

Z badań wyłonił się dość nieciekawy obraz przedsiębiorczości akademickiej w Polsce (o ile takowa istnieje, co kwestionowano w wielu przypadkach), która ograniczona jest wieloma barierami. Wśród nich znalazły się bariery psychologiczno – społeczne środowiska akademickiego, do których można zaliczyć niechęć do podejmowania ryzyka, wyuczona bezradność, nieumiejętność podejmowania decyzji czy strach przed ponoszeniem odpowiedzialności. Dodatkowy problem stanowią tutaj bariery uniemożliwiający rozpoczęcie działalności gospodarczej, w tym brak pomysłu, odpowiedniej wiedzy czy doświadczenie. Taka sytuacja wiąże się z nieodpowiednim kształceniem studentów, zbyt teoretycznym i ogólnym. Kolejne bariery to przeszkody prawne i instytucjonalne, wśród których znalazły się brak jasnych zasad funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorczości, nierzadkie zmiany przepisów, relatywnie chwiejny system podatkowy czy ogólnie ujętą biurokrację. Do barier ekonomicznych zaliczono z kolei brak kapitału początkowego, utrudniony dostęp do środków finansowych (chociaż zaznaczono istotność funduszy europejskich), wysokie czynsze, brak wiedzy o tanich kredytach na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz mała płynność finansowa początkujących przedsiębiorców.

Aby zniwelować te bariery, zaproponowano pewnego rodzaju rozwiązania, w wachlarz których możemy wpisać konkurs „Młody naukowiec.” Opracowanie „indywidualnej ścieżki rozwoju” pozwoli laureatom przezwyciężyć strach przed podnoszeniem odpowiedzialności (dzięki wsparciu ekspertów i specjalistów), wykluczy przeszkody prawne, które w przypadku konkursy są jasno sprecyzowane w regulaminie i ograniczy bariery ekonomiczne, ponieważ zwycięzca nie dostaje realnie środków pieniężnych. Być może będzie do doskonały przykład dla sceptyków wątpiących w istnienie przedsiębiorczości akademickiej w Polsce w ogóle.


Zaloguj się Logowanie

Komentuj