Jakie oświetlenie do biura? Podpowiadamy!

© fotolia

© fotolia

W pracy spędzamy większość naszego dnia – dlatego tak ważne jest to, by środowisko i otoczenie sprzyjało zarówno naszej efektywności, jak i dobremu samopoczuciu. Wysoki komfort pracy zapewnia nie tylko najnowszy sprzęt komputerowy, ale także rodzaj oświetlenia. Dlaczego? Złe oświetlenie lub niewystarczająca ilość światła niekorzystnie wpływają na  zdrowie każdego z nas. Niedobór światła powoduje, że nasz organizm zostaje zmuszony do syntezy melatoniny powodującej zmęczenie i senność. Sprawdź, jak temu zapobiec i jakie oświetlenie do biura wybrać.

Jakie oświetlenie do biura wybrać?

Dobre oświetlenie jest podstawą wyposażenia i aranżacji każdego miejsca pracy. Panujące w biurze standardy i warunki pracy bezpośrednio wpływają na samopoczucie pracowników i czas wykonywania obowiązków.  Optymalne światło pozwala zachować energię do pracy i zmotywować zespól do działania. Warto zwrócić uwagę na to, że niewystarczające oświetlenie biurka lub przestrzeni, w której pracujemy powoduje, że organizm zaczyna produkować większe ilości hormonu stresu, przez co odczuwamy pogorszenie nastroju i brak chęci do wykonywania zadań.

Kluczowa jest tutaj znajomość zasad, które podpowiedzą, w jaki sposób zamontować oświetlenie w biurze, by móc zadbać o komfort pracy pracowników.

Z wiekiem potrzebujemy coraz większej ilości światła, by móc pisać, czytać czy też po prostu sprawnie funkcjonować. Osoba w średnim wieku potrzebuje kilka razy więcej światła niż dziecko w wieku szkolnym. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem niezależnie od wieku będzie światło naturalne, jednak jego brak możemy odczuwać nie tylko w okresie jesienno-zimowym. Kiedy zaczyna zapadać półmrok, konieczne jest włączenie światła – i tutaj warto się zatrzymać. Jakie oświetlenie do biura wybrać i czym warto kierować się przy podejmowaniu decyzji?

Projektując oświetlenie biurowe, musimy wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników. Należą do nich samo położenie obiektu, jego wielkość czy tryb pracy wykonywanej przez zespół. Zwróćmy uwagę na to, czy potrzebujemy oświetlenia do tzw. open space, czy może szukamy odpowiednich lamp do mniejszych pomieszczeń, w których pracuje kilka osób. Światło może pełnić funkcję dekoracyjną, jednakże podstawowym zadaniem oświetlenia jest zapewnienie właściwych, komfortowych warunków pracy – podpowiada ekspert ze sklepu internetowego lampy.pl.

Rodzaje oświetlenia w biurze

© fotolia

© fotolia

Oświetlenie można podzielić na miejscowe, inaczej nazywane punktowym, oraz na główne. Najwięcej światła dostarcza oczywiście oświetlenie główne, dlatego też to właśnie od niego powinniśmy zaczynać projektowanie. Za oświetlenie główne uznajemy najczęściej lampy sufitowe. Możemy dodatkowo uzupełnić je lampkami biurowymi lub oświetleniem punktowym, które również wpływa dodatnio na efektywność pracowników.

Wybierając oświetlenie sufitowe biurowe można postawić na designerskie plafony lub pozostać przy klasycznych propozycjach. Szeroka oferta na rynku ułatwi dopasowanie wyglądu i funkcjonalności lamp do potrzeb całej aranżacji.

Modne i chętnie wybierane w ostatnim czasie stało się oświetlenie LED. Nic w tym dziwnego – światło LED jest nie tylko energooszczędne, ale także ekologiczne i niezwykle trwałe. Zalety te są istotne zwłaszcza wtedy, kiedy stajemy przed wyzwaniem oświetlenia dużej przestrzeni. – dodaje nasz ekspert (lampy.pl).

W takim przypadku nie bez znaczenia pozostają koszty samego zakupu oświetlenia oraz jego utrzymania w  wielu pomieszczeniach. Pomimo tego, że sam zakup oświetlenia LED może okazać się kosztowny, później będziemy mogli cieszyć się znacznie niższymi rachunkami za prąd.

Oświetlenie w biurze – wymagania

Temat oświetlenia w biurze jest tematem regulowanym przez przepisy prawne. W myśl przepisów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, to na pracodawcach spoczywa obowiązek zapewnienia wymaganego natężenia światła w miejscu pracy. Pracodawcy muszą zapewnić pracownikom takie warunki pracy, które będą zgodne z charakterem i formą wykonywanych obowiązków. Nie można dopuścić do sytuacji, w której zdrowie pracowników, w tym także wzrok, ulegnie pogorszeniu ze względu na zaniedbania pracodawcy.

Jakie oświetlenie powinni zapewnić pracodawcy swoim pracownikom? Konieczne jest zwrócenie uwagi na to, by oświetlenie wynosiło:

  • 500 luksów (lx) – na typowych stanowiskach biurowych (kiedy pracownicy wykonują swoje obowiązki przy komputerze),
  • 750 lx – na stanowiskach, gdzie wykonywane są prace projektowe (kiedy pracownicy wykonują pracę np. związaną z kreśleniem technicznym).

Oświetlenie w biurze to obszar, który powinien być bliski każdemu przełożonemu i właścicielowi firmy. Praca biurowa wymaga od pracowników skupienia oraz dobrej kondycji oczu, które męczą się już po kilku godzinach spędzonych przed ekranem komputera. Jeżeli zastanawiamy się, jakie oświetlenie do biura będzie najkorzystniejsze dla prowadzonej przez nas działalności, warto skorzystać z porad ekspertów, którzy doradzą i podpowiedzą najlepsze rozwiązania oświetleniowe.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj