Jak owocnie spędzić lato, czyli sezon na praktyki

„Mile widziane doświadczenie” to standardowy wymóg zamieszczany w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Pracodawcy oczekują, że pierwsze szlify studenci zdobędą jeszcze w trakcie trwania nauki.

Gdzie szukać praktyk?

Najlepiej szukać ofert praktyk w internecie – na stronach biur karier, w portalach poświęconych rozwojowi kariery (np. kariera.com.pl) lub bezpośrednio na stronach pracodawców. Niektóre programy praktyk trwają cały rok, jednak większość odbywa się latem. Studenci nie muszą wtedy dzielić swojej uwagi i czasu pomiędzy pracę i zajęcia na uczelni. Z drugiej strony łączy się to z poświęceniem minimum jednego miesiąca wakacji. Jak wybrać odpowiednie praktyki radzi Sara Ślubowska, Leadership Development Specialist, Unilever:– Student powinien unikać przypadkowego wyboru praktyk. Nie może aplikować tylko dlatego, że wszyscy jego znajomi już to zrobili. Inaczej pracuje się z osobą z przypadku, a inaczej z kimś, kto przemyślał tę decyzję i przychodzi do firmy zmotywowany.

Jak zaprezentować swoje zalety?

Dostanie się na praktyki to dopiero połowa sukcesu. Trzeba dobrze przemyśleć swoje zachowanie w nowym środowisku, aby nie dać się zagonić do ciągłego kserowania, przekładania dokumentów czy parzenia kawy. Nie można też oczywiście zachowywać się arogancko. – Najlepiej oferować pokazanie w praktyce tego, co umiem i co potrafię, np. poprzez eksperymenty: Czy ja mógłbym to zrobić sam? Czy nie za wcześnie na to, żebym…? Czy ja mogę pod pana okiem to napisać? Dzięki temu pokazujemy zaangażowanie, odwagę i nastawienie na współpracę, oczywiście, jeżeli jest do tego okazja – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.

Co doceniają pracodawcy?

- Idealny praktykant to ten, który chce się rozwijać, jest aktywny i zaangażowany. Poważnie myśli o przyszłości i na serio traktuje swoją pracę – mówi Katarzyna Wolska, Employer Branding Manager w Tieto Poland. – Student podczas praktyk nie powinien unikać po pierwsze nowych zadań i wyzwań, które przed nim stawiamy. Po drugie – zadawania pytań, a po trzecie – brania odpowiedzialności za podjęte działania i decyzje (…). Nawet, jeśli czasem coś się nie uda, warto przyznać się do błędu i wyciągnąć wnioski na przyszłość – radzi Aleksandra Czyżewska, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding, Skanska. – Pracodawcy bacznie przyglądają się stażystom, upatrując w nich przyszłych pracowników – dodaje Katarzyna Wolska.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj