Jak być świadomym użytkownikiem Internetu?

© sxc.hu

© sxc.hu

Punkt Kontaktowy ds. e-handlu dla Usługodawców i Usługobiorców (e-PUNKT) to miejsce, w którym dostępne są informacje związane z działalnością prowadzoną w Internecie. Serwis pozwala przedsiębiorcom i konsumentom lepiej zrozumieć m.in. kwestie prawne związane z zakupami przez Internet. O działaniach prowadzonych przez e-PUNKT opowiada Paweł Chaber z Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności PARP.

Czym jest i jakimi zagadnieniami zajmuje się e-PUNKT?

E-PUNKT, czyli Punkt Kontaktowy dla Usługodawców i Usługobiorców, powstał na podstawie dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady o handlu elektronicznym. Prowadzony jest w imieniu Ministra Gospodarki przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Działania e-PUNKTU koncentrują się na szerokiej dziedzinie handlu elektronicznego.

Rośnie rola Internetu w naszym życiu. Również rynek e-commerce w Polsce znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju. W jaki sposób e-PUNKT może wspomóc ten rozwój?

Powszechność Internetu oraz korzystanie z jego usług jest coraz bardziej związane z naszym życiem.  Jednocześnie rola Internetu w prowadzeniu działalności gospodarczej wzrasta. Małe i średnie przedsiębiorstwa, które aktywnie wykorzystują narzędzia internetowe są w stanie szybciej zwiększyć przychody i zatrudnienie oraz uzyskać większy zasięg działania i poziom eksportu.

Rozwój polskiego handlu elektronicznego jest silnie uzależniony od cyfryzacji społeczeństwa i rozwoju sieci w kraju. Z danych GUS wynika, że dostęp do Internetu systematycznie wzrasta, zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. Obecnie (w 2013 r.) dostęp do Internetu posiada 72% gospodarstw domowych. Wśród firm odsetek ten wynosi 95%. Zaznaczyć trzeba jednak, że dwie trzecie z tych firm ma własną stronę internetową, chociaż jest ona głównie wykorzystywana do prezentacji własnych produktów i usług, a nie do sprzedaży online. Coraz więcej osób postrzega daną firmę przez pryzmat jej strony internetowej. Jej brak wpływa negatywnie na wiarygodność firmy.

Handel elektroniczny jest branżą, której funkcjonowanie jest uregulowane w wielu aktach prawnych. Nie mamy w tym przypadku do czynienia z jedną ustawą, która regulowałaby całe spektrum zagadnień związanych z e-commerce. Rozproszenie przepisów w różnych regulacjach rodzi szereg problemów, w szczególności wśród przedsiębiorców. Pomocne w tym zakresie są inicjatywy, które stanowią płaszczyznę dla zagregowania powyższych zagadnień. Jedną z nich jest właśnie Punkt Kontaktowy dla Usługodawców i Usługobiorców.

Jakie cele spełnia Punkt Kontaktowy dla Usługodawców i Usługobiorców?

Do głównych zadań e-PUNKTU należy szerzenie wiedzy na temat zagadnień prawnych i praktycznych związanych z usługami internetowymi, w szczególności w zakresie praw i obowiązków umownych, jak również na temat procedur reklamacyjnych oraz praktycznych aspektów związanych z wykorzystaniem tych procedur. Działania mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych przez przedsiębiorców oraz pomoc w bezpiecznym i swobodnym korzystaniu z ofert tych przedsiębiorców przez ich klientów. Istotne jest także popularyzowanie wykorzystywania e-umiejętności w obrocie gospodarczym.

Powyższe cele realizowane są poprzez prowadzenie strony internetowej pod adresem www.e-punkt.gov.pl. Strona ta zawiera informacje oraz porady na temat prawa obrotu elektronicznego, w tym: artykuły tematyczne, aktualności, bazę aktów prawnych, e-booki, nagrania video z przeprowadzonych e-seminariów, a także Formularz zadawania pytań, za pomocą którego można zadać pytanie związane z zagadnieniami obrotu elektronicznego.

Działania e-PUNKTU adresowane są do każdego, kto w swojej działalności zawodowej lub prywatnej korzysta z Internetu. W ramach realizowanych działań, prowadzony jest ponadto monitoring rejestru klauzul niedozwolonych z branży handlu elektronicznego. Nowo dopisane klauzule w kolejnych miesiącach są publikowane na stronie internetowej e-PUNKTU.

 

Strona internetowa e-PUNKTU posiada część dla usługodawców, a także dla usługodawców. Jakie informacje są tam zawarte?

 

Usługodawcy mogą skorzystać z informacji z zakresu m.in. wiedzy o biznesie internetowym, w tym np. informacji na temat podstawowych zagadnień prawnych czy obowiązków informacyjnych związanych z prowadzeniem działalności w Internecie. Dostępne są także treści z tematyki ochrony konsumentów, bezpieczeństwa i prywatności, e-biznesu za granicą, czy prawa autorskiego i dóbr osobistych w Internecie. Został  także udostępniony wykaz ważnych instytucji oraz organizacji branżowych, inicjatyw i serwisów zrzeszających przedsiębiorców działających w sektorze e-usługowym lub dla nich przeznaczonych.

Z kolei usługobiorcy mogą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu bezpieczeństwa, prywatności i zakupów w Internecie, w tym np. co należy zrobić, zanim dokona się zakupu, jakie są warunki reklamacji lub zwrotu towaru.

Na stronie e-PUNKTU znajduje się wiele ciekawych informacji, które mogą być przydatne zarówno w prowadzeniu działalności gospodarczej, jak i w celach prywatnego korzystania z Internetu.

Wkrótce zmienią się zasady sprzedaży przez Internet. Jaka jest przyczyna tych zmian?

Zasadniczą przyczyną zmian prawa jest niskie zaufanie konsumentów do sprzedawców z innych krajów UE. Komisja Europejska wyszła z założenia, że większa ufność do zakupów transgranicznych spowoduje wzrost liczby i wielkości transakcji handlowych. Przełoży się to na wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Dodatkową przyczyną zmian są  problemy w korzystaniu z uprawnień konsumenckich, które wynikają z obecnie obowiązujących przepisów krajowych. Podjęte prace mają na celu harmonizację przepisów krajowych. Efektem tych działań jest przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (tzw. „Dyrektywa konsumencka”), której postanowienia zaczną wkrótce obowiązywać w całej Unii Europejskiej.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy i jakie zmiany przyniosą?

W naszym kraju Dyrektywa konsumencka zostanie wdrożona do nowej ustawy o prawach konsumentów. Uchylona zostanie ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. Zmiany zostaną wprowadzone również w Kodeksie cywilnym. Dyrektywa określa, że wejście w życie przepisów krajowych powinno nastąpić do 13 czerwca 2014 r.

Największym wyzwaniem dla e-sklepów będzie duża liczba zmian, które należy wprowadzić w stosunkowo krótkim czasie. Zmiany te dotyczą nowych obowiązków informacyjnych wobec klientów, wydłużenia czasu, jaki konsument ma na zwrot zakupionego przez Internet towaru bez podania przyczyny, precyzyjniejszych zapisów dotyczących kosztów ponoszenia przesyłki. Wobec powyższego, modyfikacji ulegną obowiązujące systemy i procedury sprzedażowe.

Temat zmian, które wprowadza dyrektywa konsumencka jest podejmowany w działaniach realizowanych w ramach e-PUNKTU. Przeprowadzono m.in. e-seminarium pt. „Nowa dyrektywa konsumencka a zakupy przez Internet”, a także opracowano treści edukacyjne – np. artykuł pt. „Dyrektywa konsumencka – konsekwencje dla e-przedsiębiorców” (cz. 1 i cz. 2). Zachęcam także do bieżącego śledzenia tematyki branżowej również w serwisach tematycznych i stronie Izby Gospodarki Elektronicznej. Warto przygotować się na nadchodzące zmiany.

Dlaczego inicjatywy takie, jak e-PUNKT są potrzebne? Jaka jest ich rola w dzisiejszej, coraz bardziej cyfrowej, gospodarce?

Poprzez działania e-PUNKTU chcemy przyczyniać się do lepszego zrozumienia obowiązującego prawa przez przedsiębiorców i konsumentów, edukować i wspierać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Internet to wielkie możliwości, takie jak szybka i sprawna komunikacja czy łatwość zawierania transakcji, ale także liczne zagrożenia, takie jak spam, przestępczość elektroniczna czy nieuczciwa konkurencja, na przykład w obszarze wykupywania domen o nazwach podobnych do znanych marek przez osoby, które niekoniecznie są w stanie udowodnić swoje prawa do nich. E-PUNKT pomaga lepiej zrozumieć kontekst prawny zjawisk, jakie obserwujemy w Internecie, przyczyniając się tym samym do lepszego przestrzegania prawa przez przedsiębiorców i konsumentów.

Warto interesować się tą tematyką nie tylko w przypadkach, gdy nasz interes jest zagrożony, ale także po to, aby być świadomym swoich praw i istniejących zagrożeń. Jednocześnie chciałbym serdecznie zachęcić do odwiedzania strony e-PUNKTU, gdzie można znaleźć wiele przydatnych informacji.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj