Nowy Flash Player 11 i AIR 3 – lepsza obsługa gier, multimediów i aplikacji sterowanych danymi

Firma Adobe wprowadziła na rynek oprogramowanie Flash Player 11 i Adobe AIR 3, które umożliwia korzystanie z atrakcyjnych programów nowej generacji na urządzeniach z różnymi systemami operacyjnymi — Android, Apple iOS (przez Adobe AIR), BlackBerry Tablet OS, Mac OS i Windows — a także na podłączonych telewizorach i innych platformach. 

Jako internetowa konsola do gier Flash Player 11 i AIR 3 umożliwiają wydawcom gier natychmiastowe udostępnianie przez Internet wysokiej jakości gier 2D i 3D każdemu użytkownikowi typowego komputera PC, tabletu, smartfonu lub telewizora z połączeniem internetowym.

Dzięki nowym funkcjom firmy medialne mogą dostarczać przez Internet i w aplikacjach mobilnych zabezpieczone, pełnometrażowe filmy HD o kinowej jakości obrazu i z dźwiękiem przestrzennym do odtwarzania na podłączonych telewizorach. Jako platforma rozrywki obsługująca wiele urządzeń, Flash Player 11 i AIR 3 udostępniają najlepsze gry on-line i wysokiej jakości filmy wideo oraz umożliwiają wydawcom treści docieranie do bardzo szerokich kręgów odbiorców, a także upraszczają projektowanie.

Dziesiątki nowych funkcji zawartych w oprogramowaniu Flash Player 11 i AIR 3 umożliwiają programistom tworzenie nowego typu gier i aplikacji wideo oraz zawansowanych treści sterowanych danymi dzięki integracji systemów zaplecza z różnymi urządzeniami (w tym iPhone i iPad) za pośrednictwem Adobe AIR. Rodzime rozszerzenia umożliwiają obsługę niestandardowych funkcji urządzeń i bibliotek kodu rodzimego, co pozwala programistom swobodnie wybrać odpowiednią mieszankę formatów Flash i HTML5 oraz kodu rodzimego dającą bogate możliwości użytkownikom komputerów PC i różnych innych urządzeń. Oprogramowanie Flash Player 11 i AIR 3 będzie dostępne na początku października 2011 roku. Flash Builder i Flex, platforma Adobe z otwartym dostępem do kodu źródłowego służąca do tworzenia aplikacji mobilnych, internetowych i na komputery PC, będzie oferować obsługę nowych funkcji w najbliższej wersji, która będzie dostępna przed końcem roku.

„Flash nadal wytycza szlak prowadzący do nowych, atrakcyjnych funkcji, jakich świat oczekuje od aplikacji internetowych i mobilnych” — powiedział Danny Winokur, wiceprezes i dyrektor działu platform w firmie Adobe. „Flash oferuje właścicielom treści najlepszy sposób udostępniania wszystkim użytkownikom atrakcyjnych gier, wysokiej jakości filmów wideo i zaawansowanych aplikacji sterowanych danymi, a narzędzia HTML5, takie jak Adobe Edge i Dreamweaver, są idealne do tworzenia interaktywnych stron internetowych, urozmaiconych reklam, firmowych mikrostron oraz uniwersalnych aplikacji mobilnych”.

Nowe funkcje Flash Player 11 i AIR 3 to m.in.:

Obsługa 2D/3D. Renderowanie grafiki 2D i 3D z pełnym przyspieszeniem sprzętowym jest 1000 razy szybsze w porównaniu z wersjami Flash Player 10 i AIR 2. Programiści mogą animować miliony obiektów z płynnym renderowaniem 60 klatek na sekundę i tworzyć gry o jakości oferowanej przez konsole, na komputery z systemami Mac OS i Windows oraz podłączone telewizory. Wersja przedpremierowa oferuje te same szybkie funkcje 2D i 3D na platformy mobilne — Android, Apple iOS i BlackBerry Tablet OS. Wersja produkcyjna do platform mobilnych będzie dostępna w niedalekiej przyszłości.

Rodzime rozszerzenia. Dzięki obsłudze tysięcy bibliotek kodów z otwartym dostępem programiści mogą wprowadzać niestandardowe funkcje programowe i sprzętowe, takie jak dostęp do danych i plików na urządzeniu, kontrola wibracji, magnetometr, czujnik światła, podwójny ekran itd. Obsługa rodzimych rozszerzeń umożliwia także ściślejszą integrację oprogramowania biznesowego w aplikacjach oraz dostęp do sprzętowych interfejsów programowania, takich jak Near Field Communications.

Zwarte środowisko uruchomieniowe. Programiści mogą automatycznie pakować AIR 3 ze swoimi aplikacjami, aby uprościć proces instalacji w systemach operacyjnych Apple iOS, Android, Windows i Mac OS. Użytkownicy nie muszą już osobno pobierać środowiska uruchomieniowego, ani go uaktualniać. Ponadto programiści mogą zarządzać aktualizacjami wersji do swoich aplikacji niezależnie od aktualizacji środowiska uruchomieniowego AIR wykonywanych przez Adobe.

Zabezpieczenie treści. Wysokiej jakości treści wideo dostarczane na platformach mobilnych mogą być zabezpieczane za pomocą programu Adobe Flash Access 3.

Wideo o jakości HD na różnych platformach. Filmy wideo z pełną szybkością klatek mogą być wyświetlane w aplikacjach opartych na technologii Flash na urządzeniach Apple iOS z wykorzystaniem dekodowania sprzętowego H.264. Ponadto rozbudowane aplikacje do telewizorów umożliwiają odtwarzanie filmów wideo z jakością HD i 7.1-kanałowym dźwiękiem przestrzennym.

Możliwość wypożyczania lub subskrypcji. Wykorzystując Adobe Flash Access i Adobe Pass wydawcy treści mogą stosować elastyczne modele biznesowe oparte na wypożyczaniu lub subskrypcji, a także oferować treści w trybie TV Everywhere ponad 80 procentom abonentów płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych.

Bezpieczeństwo i kompatybilność. Wykorzystując generowanie liczb losowych z zabezpieczeniem kryptograficznym można tworzyć bardziej bezpieczne aplikacje. Ponadto bezpośrednia obsługa 64-bitowych systemów operacyjnych i 64-bitowych przeglądarek w systemach Linux, Mac OS i Windows gwarantuje płynne przeglądanie niezależnie od platformy.

„Możliwości swobodnego grania na komputerach stacjonarnych, tabletach i innych urządzeniach mobilnych są nieskończone, ale bez technologii Flash nie moglibyśmy tworzyć tak wspaniałych, urozmaiconych, interaktywnych animacji” — powiedział Jakub Dvorsky, projektant gier i dyrektor w firmie Amanita Design. „Kluczowe znaczenie ma dla nas możliwość docierania do jak najszerszego kręgu odbiorców bez konieczności projektowania wszystkiego od początku dla każdej platformy. Dzięki technologii Flash byliśmy w stanie przerobić grę Machinarium w ciągu kilku tygodni i już po niecałych dwóch miesiącach udostępniać ją przez Internet jako aplikację na iPada, a wkrótce także na inne platformy, takie jak Android i BlackBerry”.

„W grze Petz World gracze mogą adoptować i szkolić zwierzęta oraz zabierać je w pełną fascynujących przygód podróż dookoła świata” — powiedziała Shara Hashemi, kierownik ds. międzynarodowej promocji marki w firmie Ubisoft. „Ważne jest, aby te zwierzęta poruszały się tak, jakby były żywe, i zachowywały się jak ich odpowiedniki w rzeczywistym świecie. Flash Player 11 z grafiką 3D z pełnym przyspieszeniem sprzętowym pozwala nam zapewnić przez Internet tę samą wysoką jakość animacji i modeli 3D, która od lat zachwyca użytkowników konsol”.

„Adobe Flash Player z obsługą 3D umożliwia nam szybkie renderowanie ogromnej liczby buforowanych trójkątów ze znakomitą wydajnością i stabilnością” — powiedział Michael Plank, współzałożyciel firmy Pro 3 Games. „Od początku było jasne, że Adobe Flash to idealne rozwiązanie do tworzenia gier opartych na przeglądarce o jakości oferowanej przez konsole, z doskonałymi elementami wizualnymi oraz interaktywnością. Dzięki możliwości udostępniania zaprojektowanych gier docieramy do szerokiego kręgu graczy używających przeglądarek internetowych i weszliśmy w obszar urządzeń mobilnych”.

„Adobe Flash ułatwia zwiększenie zasięgu naszej marki i naszych gier dzięki głębokiej penetracji rynku przez program Flash Player. Ta wszechobecność na całym świecie ma dla nas ogromne znaczenie” — powiedział Anton Volkov, dyrektor ds. technicznych w firmie AlternativaPlatform. „Adobe Flash Player 11 z akceleracją Stage 3D oferuje wyjątkową funkcjonalność, w tym bezpośrednią obsługę systemów 64-bitowych i asynchroniczne dekodowanie grafiki rastrowej, co umożliwia nam zwiększanie atrakcyjności gier przez wprowadzanie elementów 2D i 3D”.

„Obsługa grafiki 3D w programie Flash Player 11 będzie miała ogromny wpływ na doznania użytkowników. Pozwoli nam to jeszcze bardziej zwiększyć przychody, jakie osiągamy z gier opartych na technologii Flash” — powiedział Zhang Wei, wiceprezes ds. rozwoju w firmie Gamegoo. „Rozwiązanie to umożliwi nam dodanie głębi i perspektywy w każdej scenie, co wprowadzi nowy poziom zaangażowania i realności w grach z odgrywanymi rolami, które tak bardzo wciągają graczy, że wielokrotnie do nich powracają”.

Flash Player jest obecnie obsługiwany przez ponad 98 procent komputerów PC połączonych z Internetem. Firma Adobe przewiduje, że do końca 2011 roku aplikacje oparte na technologii Flash będzie za pośrednictwem Adobe AIR obsługiwać przeszło 200 milionów smartfonów i tabletów, w tym urządzenia Apple iOS. Według prognoz, do końca 2015 roku liczba urządzeń obsługujących Adobe AIR wzrośnie do 1 miliarda.

Adobe AIR, element platformy Adobe Flash, umożliwia programistom wykorzystywanie wcześniejszego kodu do tworzenia i wdrażania autonomicznych aplikacji na różnych urządzeniach i platformach. Obecnie istnieją już tysiące aplikacji opartych na technologii Flash. Są one dostępne w sklepach internetowych Android Market, Apple’s App Store, Samsung SmartTV Store i BlackBerry AppWorld.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj