Zadanie opony

© sxc.hu

© sxc.hu

Czy przeciętny użytkownik samochodu zdaje sobie sprawę z różnicy, jaka występuje między oponą letnią, a zimową oraz jakie to ma znaczenie i wpływ na bezpieczeństwo jazdy? Okazuje się, że sprawa jest bardziej skomplikowana, niż się na pozór wydaje. Opony zapewniają odpowiednią przyczepność kół pojazdu do nawierzchni oraz tłumią drgania spowodowane nierównościami drogi, zwiększając komfort jazdy.

Z czego składa się opona?

Wykonana jest z wielu rodzajów gumy (zarówno naturalnej, jak i syntetycznej). Najważniejszą jej częścią jest bieżnik, który bezpośrednio wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność oraz osnowa – składająca się z wielu warstw kordu (poliamidowego lub z włókna szklanego), ułożonych pod różnymi kątami, w zależności od rodzaju konstrukcji opony. To bieżnik właśnie stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem, a dzięki odpowiedniej jego rzeźbie, zwiększa przyczepność do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgom. Rzeźba jest zaś wykonana odpowiednio do warunków, w których opona będzie pracować. Opony do jazd terenowych i po drogach gruntowych mają bieżniki o rzeźbie grubej i wypukłej, do jazdy po drogach o ulepszonych nawierzchniach zaś – o rzeźbie drobnej i płaskiej. Do jazdy w różnych warunkach stosuje się bieżniki o rzeźbie pośredniej.

Opona posiada również opasanie (warstwa kordu, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału), którego zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił. Ponadto w skład opony wchodzi jeszcze stopka, czyli kołnierz (jest to ta część, która styka się bezpośrednio z felgą). Jej odpowiednie ukształtowanie zapewnia równe przyleganie opony do felgi, a w oponach bezdętkowych również uszczelnienie. Obecnie używa się opon bezdętkowych, czyli takich, w których za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest sama opona. W zapewnieniu tej szczelności pomaga odpowiednio wzmocniona stopka oraz dodatkowa warstwa gumy uszczelniającej, zabezpieczająca przed gwałtownym uchodzeniem powietrza w przypadku przebicia.

Różnice w budowie opon

Opony letnie i zimowe różnią się między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki gumowej. Opony zimowe są grubsze i przystosowane do ciężkich warunków pogodowych. Zastosowane latem, zwiększą niepotrzebnie tarcie, a w efekcie zużycie paliwa oraz zużycie samych opon. Ogumienie letnie świetnie zachowuje się w łagodnych warunkach atmosferycznych. Ich właściwości trakcyjne zapewniają bardzo dobre kierowanie pojazdem na suchej oraz na mokrej nawierzchni, ale zdecydowanie nie nadają się na śliskie zimowe nawierzchnie – w wyniku wydłużonej drogi hamowania ryzykujemy bowiem wypadek, uszkodzenie pojazdu własnego, cudzego, a przede wszystkim zdrowie własne i naszych pasażerów.

Czym kierować się podczas zakupu nowych opon?

Najlepiej marką, a więc solidnością wykonania. Słaba jakość nie skutkuje oszczędnością, a wręcz przeciwnie. Największymi producentami opon są: Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Fulda, Dębica, Firestone, Dayton, Sava, Pirelli, Michelin.

Natomiast miejsce zakupu jest już dowolne. Warto jednak zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy, który podpowie i doradzi w wyborze odpowiednich opon do naszego samochodu. Ostatnio dużą popularnością cieszą się portale internetowe oferujące sprzedaż opon. Liderem wśród nich jest www.oponeo.pl. Istnieje od 2001 roku, a dzięki skupieniu wszystkich obszarów funkcjonalności w jednym systemie, oferuje szybką i efektywną obsługę dużej liczby klientów. Na Oponeo możemy zakupić opony, zarezerwować je wcześniej oraz zamontować w jednym z profesjonalnych serwisów partnerskich.

Opony posiadają oczywiście swoją trwałość. W wyniku zarówno eksploatacji, jak i przechowywania, zużywają się. Starzenie się opon jest wynikiem procesów chemicznych i fizycznych, toczących się wewnątrz opony. Przydatność i dopuszczalność ich użytkowania, zależna jest od minimalnej dozwolonej wysokości bieżnika, określanej przez przepisy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Maksymalnym okresem przechowywania opon, po ich wyprodukowaniu są 3 lata, zaś przydatności opony (zarówno do eksploatacji, jak i przechowywania) jest 10 lat.

Oznaczenia

O cechach opony mówi szereg różnych oznaczeń. Do najważniejszych, z punktu widzenia użytkownika, należą: rozmiar, rodzaj (ze względu na przeznaczenie), data produkcji oraz trwałość. Oznaczenie 175/70 R 14 T mówi: 175, to szerokość opony, podana w milimetrach. 70 – profil opony oznaczający, że wysokość opony stanowi 70% jej szerokości (jest to standardowy obecnie profil). R – opona radialna ( opony diagonalne przed średnicą obręczy mają „-”, „D” lub „B). 14 jest średnicą osadzenia, czyli średnicą felgi podawaną w calach. T jest indeksem prędkości dopuszczalnej. Oponę bezdętkową oznacza się TL (z ang.: Tube-less), w odróżnieniu od opony dętkowej, oznaczonej TT (z ang.: Tube Type).

Zaloguj się Logowanie

Komentuj