Po unijnych drogach jeździ coraz więcej motocyklistów. Niestety motory są mało przyjazne środowisku, a ich kierowcy częściej niż inni uczestnicy dróg są ofiarami wypadków. Deputowani pracują nad sprawozdaniem dotyczącym bezpieczeństwa motocyklistów. Chcą m.in. obowiązkowego instalowania systemu ABS w motorach.
Komisja Rynku Wewnętrznego PE zorganizowała specjalne wysłuchanie publiczne poświęcone motorom. Deputowani chcieli wiedzieć jak można poprawić bezpieczeństwo motocyklistów, a także jak sprawić by te maszyny były bardziej przyjazne środowisku.
Obowiązkowe światła i ABS
Statystyki dotyczące motocyklistów nie są optymistyczne. Są oni bardziej narażeni na poważny, a nawet śmiertelny wypadek niż inni kierowcy. Choć stanowią tylko dwa procent uczestników dróg, to są ofiarami aż 17 proc. wypadków.
Na wysłuchaniu zaproponowano kilka rozwiązań, które mogą poprawić bezpieczeństwo. Jednym z nich może być zainstalowanie systemów wspomagających hamowanie (takich jak ABS). Zapewniłyby one większą stabilność podczas hamowania i zmniejszyły długość hamowania.
Według ekspertów system ABS jest najbardziej wydajnym rozwiązaniem w tego typu pojazdach. Motocykliści byliby też lepiej widoczni na drodze jeśli motory byłyby wyposażone w system automatycznego włączania świateł przednich.
Deputowani mówili też o konieczności ograniczenia możliwości wprowadzania zmian przez motocyklistów w konstrukcji maszyn. Kierowcy wprowadzają zmiany by motory były szybsze i miały lepsze osiągi. Prowadzi to jednak do zmniejszenia ich bezpieczeństwa i sprawia, że bardziej zanieczyszczają środowisko.
Motocykle muszą być bardziej „zielone”
Dużo jednak zależy także od samych motocyklistów. „Na bezpieczeństwo składa się wiele czynników. To nie chodzi tylko o to, co jest pomiędzy dwoma kołami, ale także o to, co jest pomiędzy dwojgiem uszu” – mówił fiński deputowany Mitro Repo (Sojusz Socjalistów i Demokratów). Znaczenie zachowania kierowców na drodze podkreślał też holenderski poseł Wim van de Camp (Europejska Partia Ludowa), autor sprawozdania na temat bezpieczeństwa motocyklistów.
Europosłowie mówili też o tym jak zredukować zanieczyszczenie środowiska pododawane przez motocykle. Bo wbrew powszechnej opinii nie są one bardziej przyjazne środowisku niż samochody. Van de Camp przekonywał, że trzeba zmniejszyć ilość emitowanego przez nie CO2. Eksperci zwracają uwagę, że udział motorów w ruchu drogowym rośnie (o 34 proc. w porównaniu z 2001 r.), podczas gdy UE robi co może by ograniczyć samochodowe emisje CO2.
Sprawozdanie będzie głosowane w komisji 15 czerwca. Deputowani powinni je przyjąć na lipcowej sesji plenarnej w Strasburgu.
Zaloguj się Logowanie