Działania realizowane w ramach wspomnianego planu dzielą się na cztery kategorie:
1) Wzmocnienie pozycji użytkownika:
- usługi stworzone z uwzględnieniem potrzeb użytkowników
- opracowywanie usług w ramach współpracy np. z wykorzystaniem technologii Web 2.0.
- ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego (w tym przegląd dyrektywy w sprawie informacji sektora publicznego – zob. IP/10/1103)
- zwiększenie przejrzystości
- zaangażowanie obywateli i przedsiębiorstw w proces tworzenia polityki
2) Rynek wewnętrzny:
- ciągłość usług dla przedsiębiorstw
- mobilność osobista
- ogólnounijne wdrażanie usług transgranicznych
3) Skuteczna i efektywna administracja publiczna:
- poprawa procesów organizacyjnych (np. zamówienia elektroniczne, szybsze rozpatrywanie wniosków)
- zmniejszenie obciążeń administracyjnych
- ekologiczna administracja publiczna (np. elektroniczna archiwizacja, wykorzystanie wideokonferencji zamiast podróży)
4) Spełnienie warunków wstępnych umożliwiających rozwój administracji elektronicznej:
- otwarte specyfikacje i interoperacyjność (np. stosowanie europejskich ram interoperacyjności)
- zapewnienie kluczowych rozwiązań (np. przegląd dyrektywy w sprawie podpisu elektronicznego, wniosek w sprawie ogólnounijnego wzajemnego uznawania rozwiązań w zakresie identyfikacji elektronicznej i uwierzytelniania elektronicznego);
Konkretne przykłady działań, które zostaną podjęte w ramach wspomnianego planu działań, to m.in.:
- wdrożenie mechanizmu jednorazowej bezpiecznej rejestracji danych w organach administracji publicznej (w celu uniknięcia konieczności wielokrotnego podawania tych samych informacji różnym jednostkom administracji publicznej)
- upowszechnienie ogólnounijnego wykorzystania krajowych tożsamości elektronicznych („eID”) w celu uproszczenia transgranicznych procedur takich jak zakładanie spółki za granicą, przeprowadzka za granicę lub podjęcie pracy poza własnym krajem, dokonanie formalności związanych z emeryturą za pośrednictwem internetu w przypadku przejścia na emeryturę w innym kraju czy też zapisanie się do zagranicznej szkoły lub na zagraniczną uczelnię
- umożliwienie obywatelom i przedsiębiorcom śledzenia w czasie rzeczywistym postępu załatwiania ich spraw przez administrację publiczną dzięki większej przejrzystości i otwartości
- dostosowanie usług, aby lepiej spełniały rzeczywiste potrzeby użytkowników, np. zapewnienie bezpiecznego i szybkiego dostarczania dokumentów i informacji w postaci cyfrowej
- udostępnienie danych do ponownego wykorzystania przez osoby trzecie, aby umożliwić opracowywanie nowych usług publicznych i aplikacji, takich jak mapy do systemów nawigacji lub aplikacji udostępniających informacje podróżne.
Plan działań stanowi rozwinięcie udanych, realizowanych na dużą skalę projektów pilotażowych w zakresie usług transgranicznych, finansowanych ze środków unijnych, w tym w szczególności realizowanych obecnie unijnych projektów STORK, PEPPOL, SPOCS i epSOS (zob. MEMO/10/680), i ma na celu zapewnienie obywatelom oraz przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do internetowych usług w całej UE.
Strony: 1 2
Zaloguj się Logowanie