Stop nieuczciwej sprzedaży w internecie!

Coraz więcej sprzedawców oferujących sprzęt elektroniczny w sieci dopuszcza się nieuczciwych praktyk, godzących w prawa konsumenta – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej. Ponad połowa skontrolowanych stron internetowych wprowadza nas w błąd, bo zamieszcza nieprawdziwe informacje dotyczące całkowitego kosztu produktu lub niepełne dane kontaktowe sprzedawcy. UE chce podjąć zdecydowane działania przeciw portalom, reklamującym popularne urządzenia elektroniczne po "okazyjnych" cenach i na rzekomo uczciwych warunkach.

 

W badaniu przeprowadzonym w maju br. przez krajowe organy wykonawcze, koordynowane przez Komisję Europejską wzięło udział 26 krajów członkowskich UE oraz Norwegia i Islandia. Kontrole objęły 369 stron internetowych sprzedających sześć najpopularniejszych w UE urządzeń elektronicznych – aparaty cyfrowe, telefony komórkowe, przenośne odtwarzacze muzyczne, odtwarzacze DVD, sprzęt komputerowy i konsole do gier.
 
Wśród stron internetowych znalazło się 200 największych portali sprzedających sprzęt elektroniczny oraz ponad 100 portali, które zostały wybrane z powodu skarg klientów.
 
Jak stwierdziła komisarz UE ds. ochrony konsumentów Meglena Kuneva, z ilości skarg otrzymywanych przez Europejskie Centra Konsumenckie wynika, że strony te są prawdziwym problemem dla konsumentów.
 
Odkryliśmy, że ponad połowa sprzedawców detalicznych sprzedających w internecie sprzęt elektroniczny wprowadza konsumentów w błąd. Problem ten ma ogólnoeuropejski zakres i takie też rozwiązanie należy znaleźć. W ciągu najbliższych miesięcy trzeba będzie wiele pracy, aby uzdrowić ten sektor, ale europejskim konsumentom się to należy – zapowiada komisarz Kuneva.
 
Wartość internetowej sprzedaży detalicznej sprzętu elektronicznego w Europie wynosi ok. 6,8 mld EUR (2007 r.). Prawie jeden na czterech konsumentów w UE, który kiedykolwiek dokonał zakupów przez Internet, nabył sprzęt elektroniczny (w tym aparat fotograficzny). Ponad jedna trzecia skarg z zakresu sprzedaży internetowej, które wpłynęły w 2007 r. do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyła zakupu urządzeń elektronicznych.
 
Celem przeprowadzonej w maju 2009 r. kontroli stron internetowych, oferujących urządzenia elektroniczne, było sprawdzenie ich rzetelności pod kątem trzech podstawowych aktów prawa konsumentów w UE: dyrektywy o sprzedaży na odległość, dyrektywy o handlu elektronicznym oraz dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych (zob. MEMO/09/379 w języku angielskim)
 
Działania kontrolne skupiły się na trzech sprawach:
1. Dane kontaktowe sprzedawcy:
Zgodnie z prawem wspólnotowym informacje dotyczące nazwy sprzedawcy, adresu siedziby i adresu e-mail powinny być pełne.
 
2. Jasna informacja o ofercie cenowej (pełna cena i jasny opis produktu):
Zgodnie z europejskim prawem konsumenckim sprzedawca internetowy musi zamieścić jasną informację o cechach produktu oraz o jego pełnej cenie (zawierającej podatki), wszelkich dodatkowych kosztach dostawy i warunkach płatności. Ostateczna cena musi zgadzać się z ceną podaną w informacji przed zakupem.
 
3. Jasne informacje o prawach konsumenta:
Zgodnie z prawem UE, konsument musi otrzymać informację o unijnym „prawie do zwrotu”, tj. o prawie odesłania towaru zakupionego na odległość w przeciągu min. 7 dni bez podawania powodu. W ramach kontroli sprawdzono również dokładność dodatkowych informacji dotyczących praw konsumenta, np. gwarancji czy zwrotu pieniędzy.{mospagebreak}55% z 369 skontrolowanych stron internetowych wykazało nieprawidłowości, które są nadal badane. W przypadku 13% stron, które wykazały nieprawidłowości, konieczna będzie współpraca transgraniczna organów krajowych. Do najczęstszych problemów zaliczały się:
 
Wprowadzające w błąd informacje dotyczące praw konsumenta (66% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości).
Kupujący albo nie byli wcale informowani, albo zostali źle poinformowani o „prawie do zwrotu” – prawie do anulowania zamówienia wykonanego na odległość w przeciągu min. 7 dni i zwrotu produktu bez podawania przyczyny. Na stronie znajduje się przykładowo informacja, że sprzedawca nie przyjmuje zwrotów lub że zwrot pieniędzy może nastąpić jedynie w formie bonu na zakupy, a nie gotówki. W innych przypadkach konsumenci zostali wprowadzeni w błąd odnośnie prawa do naprawy lub wymiany wadliwego produktu w przeciągu dwóch lat od daty zakupu (zostali np. poinformowani, że takie prawo przysługuje im przez rok czasu).
 
Wprowadzające w błąd informacje dotyczące pełnej ceny (45% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości).
Brakowało informacji o dodatkowych kosztach dostawy lub były one trudne do znalezienia. Koszty te doliczano dopiero na ostatnim etapie płatności. Inne strony internetowe z kolei obiecywały „darmowe dostawy” lub transakcje zawierające wszelkie koszty, nawet jeśli koszty dostawy były faktycznie naliczone.
 
- Brakujące lub niepełne dane kontaktowe sprzedawcy (33% stron internetowych wykazujących nieprawidłowości).
Brakowało danych dotyczących nazwy sprzedawcy, adresu siedziby lub adresu e-mail, względnie były one niepełne. W związku z tym nie można było skontaktować się ze sprzedawcą w przypadku problemów.
 
Po kontrolach przeprowadzonych przez organy krajowe nastąpi etap egzekwowania poszczególnych praw konsumenta, w ramach którego przedsiębiorstwa będą wzywane do usunięcia nieprawidłowości na stronach internetowych lub do wyjaśnienia swojego stanowiska. Niedostosowanie stron internetowych do obowiązujących przepisów może prowadzić do podjęcia kroków prawnych, których następstwem będą grzywny, a nawet zamknięcie serwisu. Ogólnoeuropejskie wyniki egzekwowania zostaną przedstawione przed pierwszą połową 2010 r.
 
Wybrane „dobre” i „złe” adresy internetowe sprzedające sprzęt elektroniczny (w języku angielskim): http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/electronic_goods/index_en.htm
 
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) działa w Polsce od 2005 r. na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Centrum należy do sieci ECC-Net działającej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. ECK prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Centrum jest łącznikiem pomiędzy indywidualnymi konsumentami mieszkającymi w krajach UE, a różnymi organizacjami i instytucjami rozwiązującymi poszczególne problemy konsumentów, w tym m.in. centra sieci ECC-Net i FIN-Net w Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii, UOKiK, Wojewódzkie Urzędy Marszałkowskie, Miejscy i Powiatowi Rzecznicy Konsumentów, Arbiter Bankowy, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej, pozarządowe organizacje konsumenckie. (UE w Polsce)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj