Liberalizacja nie doprowadziła do zwiększenia udziału kolei w stosunku do innych gałęzi transportu – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas otwarcia Środkowoeuropejskiego Forum Operatorów Kolejowych 2009. Pomimo wejścia na rynek nowych operatorów kolejowych, którzy wywarli presję konkurencyjną na „starych” przewoźników, liberalizacja nie jest panaceum na wszystkie problemy kolejnictwa – dodał wiceminister.
Poinformował o przyjęciu przez Sejm RP nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, która implementuje III Pakiet Kolejowy. Odnosząc się do Rozporządzenia Komisji Europejskiej dotyczącego korytarzy transportowych wiceminister J. Engelhardt powiedział, że 23 kwietnia br. zostało ono przyjęte w I czytaniu przez Parlament Europejski i obecna wersja tego dokumentu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Polski. Rozporządzenie zakłada, że w naszym kraju zostaną utworzone dwa korytarze transportowe: Gdynia – Katowice oraz zachodnia granica państwa – Warszawa – Terespol. Docelowo w Europie powinno powstać dziewięć korytarzy transportowych.
Mówiąc o barierach w transporcie kolejowym wiceminister J. Engelhardt podkreślił, że do zwiększenia przewozów kolejowych powinny przyczynić się działania w takich dziedzinach jak uproszczenie procedur granicznych, wspólna kontrola graniczna, przeprowadzanie kontroli w trakcie jazdy pociągu czy wdrażanie nowych technologii informatycznych. Na popyt na przewozy kolejowe ma wpływ wiele czynników takich jak elastyczność przewoźników czy wprowadzanie przewozów w systemie dom-dom. Nie podzielam opinii, że przyczyną spadku przewozów kolejowych są zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury – zwrócił uwagę wiceminister.
Podczas seminarium Prezes Zarządu PKP Cargo Wojciech Balczun omówił najważniejsze działania związane z restrukturyzacją spółki. Za historyczne wydarzenie uznał realokację części taboru do spółek Grupy PKP. Stwierdził, że spółka będzie zmierzała w stronę rozwoju własnego zaplecza do napraw taboru kolejowego. Jednocześnie PKP Cargo będzie aktywnie wchodziła w takie obszary działalności, jak kompleksowa obsługa bocznic kolejowych, zwłaszcza przy kopalniach i elektrowniach.
Środkowoeuropejskie Forum Operatorów Kolejowych pod hasłem „Efektywność działań a konsolidacja na rynku w dobie kryzysu” zostało zorganizowane 23 czerwca br. w Warszawie przez Railway Market Forum. (MI)
Zaloguj się Logowanie