Rusza akcja Bezpieczniej w sieci

Ruszyła niezależna akcja poświęcona problemom bezpieczeństwa online. Inicjatywę wspierają kluczowe instytucje publiczne oraz duże firmy internetowe. Główne działania skupią się na rozwoju platformy www.BezpieczniejwSieci.org.

Ma ona pełnić rolę wiarygodnego i kompleksowego źródła wiedzy o zagrożeniach w Internecie. Częścią inicjatywy będzie coroczny raport, mierzący aktualny poziom wiedzy Polaków o bezpieczeństwie w sieci.

„Od wielu lat wspieramy inicjatywy służące rozwojowi Internetu” – mówi Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. — „Pamiętajmy, że sieć tworzymy razem: zwykli ludzie, instytucje publiczne i firmy prywatne. Dlatego cieszy nas otwartość inicjatywy i zaproszenie do udziału w projekcie przedstawicieli wszystkich stron”.

Akcja www.BezpieczniejwSieci.org jest wspólną inicjatywą instytucji publicznych oraz firm internetowych. W pierwszej odsłonie projektu wzięły udział Ministerstwo Gospodarki, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Nk.pl (dawniej Nasza-Klasa), Merlin, PayPal, IAB oraz Auto-Backup. Inicjatorzy akcji wzorują się na udanych kampaniach prowadzonych w ostatnich latach w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych, takich jak getsafeonline.org czy staysafe.com.

BezpieczniejwSieci.org ma gromadzić w jednym miejscu przystępne i aktualne porady dotyczące zakupów, pracy i relaksu w Internecie. Portal został wyposażony w wyszukiwarkę, która po wpisaniu odpowiedniej frazy zaproponuje poradniki lub artykuły na dany temat. Treści przygotowano w taki sposób, by użytkownik, niezależnie od stopnia zaawansowania, mógł w ciągu kilku minut rozwiązać swój problem. Dodatkowo na stronie zamieszczono sekcję wideo z poradami dotyczącymi najpopularniejszych tematów.

Skąd ta inicjatywa?

„Polski Internet zaczyna dojrzewać. Mamy miliony użytkowników i miliardy obrotów, z tendencją do dalszego wzrostu” – mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego. „Aby te zmiany utrzymać, potrzebujemy internauty świadomego i odpornego na ataki cyberprzestępców”.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, dwie trzecie z 14,7 milionów internautów w Polsce naraża się na zagrożenia internetowe (źródło: raport BezpieczniejwSieci.org). Większość osób poniosła nieprzyjemne konsekwencje tego faktu i spodziewa się kolejnych w przyszłości. Jednocześnie ponad połowa (62% badanych) chce dowiedzieć się więcej o sposobach bezpiecznego korzystania z Internetu. Na razie wciąż najbardziej zaufanym źródłem wiedzy o zagrożeniach internetowych są bliscy lub znajomi.

„Brakowało jednego, kompleksowego źródła informacji” – mówi Przemek Pluta, dyrektor zarządzający firmy PayPal i główny sponsor projektu. „Żadna firma ani instytucja nie jest w stanie odpowiedzieć na wszystkie obawy Polaków. Dzięki BezpieczniejwSieci.org każdy będzie mógł wnieść do projektu swoją unikalną wiedzę, bo każdy z nas jest w czymś ekspertem. Dobrze się stało, że wiedza ta nie będzie już rozproszona, tylko zebrana w klarowny sposób w jednym miejscu” – dodaje.

Główne wnioski płynące z raportu:

  • Polscy internauci zdają sobie sprawę z zagrożeń związanych z surfowaniem po Internecie, ale wciąż podejmują ryzykowne działania
  • Włamanie do bankowego konta internetowego zostało uznane za równie dotkliwe co napad na ulicy. Za bardziej dotkliwe uznano tylko pożar mieszkania i włamanie
  • Mimo dość wysokiej świadomości zagrożeń dwie trzecie internautów wchodzi na potencjalnie szkodliwe strony internetowe, ściąga pliki z mało wiarygodnych źródeł, nie sprawdza zabezpieczeń SSL przy wpisywaniu poufnych danych oraz otwiera e-maile od nieznanych nadawców.
  • Polacy chcą wiedzieć więcej o bezpieczeństwie w Internecie (62% badanych).
  • Przykłady stosowania zabezpieczeń w codziennym życiu: mniej niż połowa internautów korzysta z zapory sieciowej (ang. firewall), podstawowego zabezpieczenia przed włamaniem do komputera; mniej niż połowa internautów stosuje różne hasła w różnych portalach.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj