Aby projekty turystyczne współfinansowane z europejskich środków dawały duże korzyści, nie wystarczy umieścić przy nich obowiązkowej tabliczki; potrzebne są kompleksowe działania promocyjne – wskazują specjaliści.
Przedstawiciele ministerstwa rozwoju regionalnego, przedsiębiorcy zajmujący się turystyką, samorządowcy oraz członkowie organizacji turystycznych, którzy przyjechali w poniedziałek do Katowic na pierwszą z cyklu siedmiu konferencji "Polska pięknieje – wiedza czyni cuda", mówili m.in. o dobrych przykładach skutecznej promocji takich projektów.
"Fundusze unijne to również nasze fundusze, trzeba więc promować projekty kompleksowo – pokazywać ich korzyści dla lokalnych społeczności. Chodzi zwłaszcza o produkty, które mają nie tylko walor turystyczny, lecz płynące z nich korzyści są wielorakie: np. rewitalizacja, ale też rozwój sztuki i przedsiębiorczości" – powiedział PAP Przemysław Żukowski z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Jako przykład wskazał jeden z produktów turystycznych nagrodzonych w konkursie "7 cudów unijnych funduszy" – "Design Alive!", czyli żywą galerię designu urządzoną w cieszyńskiej klubokawiarni Presso. Wyposażenie tej kawiarni – meble, lampy, porcelana, dywany są jednocześnie przykładami dobrego polskiego wzornictwa.
Podobnym przykładem są popularne w Europie tematyczne szlaki turystyczne. "Tworzona właśnie na północy kraju polska część Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego to projekt, który dzięki pomocy unijnej integruje istniejący potencjał. Robimy zmianę nie tylko turystyczną, ale też kulturową – mieszkańcy zaczynają myśleć: aha, to jest u nas, to nasze dziedzictwo" – wskazał Żukowski.
Zdaniem uczestników konferencji, walorem Śląska jest inny szlak tematyczny – Szlak Zabytków Techniki z takimi atrakcjami, jak Zabytkowa Kopalnia Węgla "Guido" i Skansen Górniczy "Królowa Luiza" w Zabrzu. Jak oceniła Karina Milan z Polskiej Organizacji Turystycznej, Szlak Zabytków Techniki jest dobrze promowany, także poza regionem.
Potwierdził to Paul Gilman z zarządu Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego. "Moje pierwsze wrażenie dotyczące Szlaku Zabytków Techniki było dobre – dostałem m.in. wielojęzyczną mapę i bardzo dobrą broszurę. Łatwo zrozumiałem historię tego miejsca i jego ofertę. To wystarczyło, bym chciał teraz część z tych atrakcji odwiedzić" – mówił dziennikarzom.
Milan podkreśliła jednak, że proces budowania szeroko rozpoznawanej marki turystycznej jest długoterminowy. "Jeśli samorządy teraz stawiają na wypromowanie jakichś atrakcji, to skuteczność ich działań będzie znana dopiero za parę lat" – zaznaczyła. Dodała, że dobry pomysł na promocję projektu jest jednym z warunków otrzymania unijnego dofinansowania.
Cykl konferencji "Polska Pięknieje – wiedza czyni cuda" wygrał ogłoszony przez MRR konkurs na działania promocyjne funduszy europejskich dofinansowane ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013. Wcześniej w ramach projektu "Polska Pięknieje" zorganizowano m.in. konkurs "7 cudów unijnych funduszy".
Na konkurs spłynęło 90 zgłoszeń zrealizowanych już przy współudziale unijnych środków projektów turystycznych z całej Polski. Pokłosiem konkursu był prezentujący projekty przewodnik turystyczny. Kolejne konferencje cyklu organizowane będą do lutego 2009 r. – w Lublinie, Żaganiu, Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Tyńcu k. Krakowa. (PAP) mtb/ je/ mow/
Zaloguj się Logowanie