Porozumienie Komisji Europejskiej ws. systemu eCall

9 września br. Komisja Europejska podpisała z Europejskim Stowarzyszeniem GSM porozumienie ws. systemu eCall. System ten ma automatycznie nawiązywać połączenie ze wspólnym europejskim numerem alarmowym „112”, a także przesyłać informacje o wypadku drogowym, położeniu pojazdu do najbliższej jednostki służb ratowniczych także wówczas, gdy pasażerowie nie wiedzą gdzie się znajdują, bądź nie potrafią określić swojego położenia.

 

Uruchomienie systemu „eCall” będzie wymagało ścisłej współpracy między władzami państwa, producentami samochodów i operatorami sieci komórkowych. Według szacunków Komisji Europejskiej w przypadku pełnego wdrożenia, system ten może ratować życie 2 500 osób w UE rocznie oraz ograniczyć zakres obrażeń o 10 – 15 %. Aby system „eCall” został w pełni wdrożony, europejskie branże: samochodowa i telekomunikacyjna oraz administracje krajowe we wszystkich państwach UE muszą zapewnić odpowiednie wyposażenie służb ratowniczych (szczególnie centrów obsługi telefonicznej). Pomimo dostępności technologii oraz uzgodnienia wspólnych europejskich norm przez powyższe branże i służby ratownicze, część państw tj. Dania, Francja, Irlandia, Łotwa, Malta i Wielka Brytania nie są gotowe do wdrożenia systemu, głównie z powodu kosztów.
 
Tymczasem 15 państw UE (Austria, Cypr, Czechy, Estonia, Finlandia, Niemcy, Grecja, Włochy, Litwa, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Holandia i Szwecja), jak również 3 państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandia, Norwegia i Szwajcaria) poczyniły wspólne ustalenia dotyczące wdrożenia systemu „eCall”. Kolejnych 6 państw UE (Belgia, Bułgaria, Luksemburg, Polska, Rumunia i Węgry), jak również Parlament Europejski, popierają inicjatywę wdrożenia systemu „eCall” w całej Europie. (MI)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj