Polska Wschodnia zmodernizuje komunikację miejską

W 5 miastach wojewódzkich ściany wschodniej za pieniądze unijne będą jeździć nowe autobusy tramwaje i trolejbusy, a nawet szynobusy.

21 maja br. prezydenci 5 miast wojewódzkich podpisali z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) preumowy do 6 największych kontraktów w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). Łączna wartość zaplanowanych do realizacji projektów to prawie 400 mln euro.

W pięciu miastach wojewódzkich, tj. Białymstoku, Kielcach, Lublinie, Olsztynie i Rzeszowie powstaną m.in. nowoczesne systemy zarządzania ruchem miejskim, czyste, ekologicznie linie autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe. Inwestycje te będą służyć nie tylko mieszkańcom, ale również przyczynią się do wzrostu ekonomicznej aktywności regionów oraz ich atrakcyjności dla inwestorów i turystów biznesowych. PARP pełni rolę Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej
w latach 2007 – 2013.

Dlaczego komunikacja miejska.

PO RPW został podzielony na kilka priorytetów, ale celem całego programu jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno – gospodarczego pięciu regionów Unii Europejskiej, które należą do grupy o najniższym poziomie PKB na mieszkańca. Inwestycje z zakresu transportu miejskiego bezpośrednio przyczyniają się do poprawy jakości życia, podnoszą wizerunek regionu oraz wpływają na zwiększenie możliwości rozwojowych miasta, stąd wśród priorytetów Rozwoju Polski Wschodniej znalazły się Systemy miejskiego transportu zbiorowego (Działanie 1, III oś priorytetowa PO RPW).

To samo na sześć sposobów
Mimo że cel tych inwestycji jest wspólny, to każdy z beneficjentów realizuje go w sposób odmienny, dopasowany do własnych indywidualnych potrzeb i możliwości. Każdy z sześciu projektów (miasto Białystok realizuje 2 projekty) ma swoją specyfikę.

W Białymstoku w ramach obu projektów o łącznej wartość 77,77 mln euro zostanie zakupiony ekologicznie czysty tabor autobusowy oraz zmodernizowane i przebudowane drogi. Zostanie też wprowadzone centrum sterowania ruchem w zakresie zarządzania komunikacją zbiorową.

Projekt Olsztyna o wartości 105,28 mln euro przewiduje wprowadzenie nowego środka transportu, jakim prawdopodobnie będzie tramwaj. Dodatkowo zostanie wprowadzony system obszarowego sterowania ruchem, system informacji pasażerskiej, system biletu elektronicznego, a także zmodernizowana infrastruktura związana z transportem publicznym.

W Lublinie, projekt o wartości 91,98 mln euro oprócz modernizacji infrastruktury drogowej, budowy systemu zarządzania ruchem i komunikacją, przewiduje zakup autobusów zasilanych gazem ziemnym oraz rozbudowę trakcji trolejbusowej.

Miasto Rzeszów (wartość projektu 86,18 mln euro) planuje wprowadzić nowy środek transportu jakim są szynobusy. Ponadto projekt obejmuje wdrożenie systemu komunikacji publicznej, przebudowę i rozbudowę lokalnego układu komunikacyjnego oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu publicznego.

Projekt Kielc o wartości 68,89 mln euro obejmuje m.in. budowę ulic usprawniających obsługę komunikacyjną, pętli i zatok autobusowych, montaż elektronicznych tablic informacyjnych i stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów oraz zakup nowoczesnego taboru autobusowego.

Stan realizacji PO RPW
Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem projektów do realizacji. Opracowywana jest specjalistyczna dokumentacja, pozyskiwane są pozwolenia na budowę, ogłaszane przetargi na wybór wykonawców dokumentacji projektowej. Beneficjenci, którzy mają już przygotowaną dokumentację wkrótce rozpoczną prace związane z realizacją projektów.

Do 20 maja br. PARP podpisała 66 preumów dla wszystkich projektów z listy indywidualnych projektów kluczowych przewidzianych do realizacji w ramach PO RPW. Zgodnie z dokumentami programowymi do 29 maja zostanie podpisanych pozostałych 15 preumów. Wyjątek stanowią projekty objęte pomocą publiczną, dla których podpisanie umów dotyczących przygotowania projektu indywidualnego nastąpi po wejściu w życie właściwych rozporządzeń ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej.

Co to jest Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej jest jednym z instrumentów polityki regionalnej. Jego głównym celem jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno – gospodarczego pięciu regionów Unii Europejskiej o najniższym poziomie PKB na mieszkańca. Regiony objęte tym programem to pięć województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Program stanowi dodatkowy element wsparcia z funduszy strukturalnych wzmacniając działanie innych programów na obszarze Polski Wschodniej przez realizację wyodrębnionych działań stymulujących rozwój ekonomiczny i społeczny. W ramach Programu realizowane będą ważne inwestycje i przedsięwzięcia, stwarzające podstawy do zainicjowania procesów trwałego rozwoju województw Polski Wschodniej. Inwestycje te, zostały wyłonione jeszcze na etapie programowania i wpisane do tzw. indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych Programu. Na realizację Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 przeznaczono 2 675,05 mln euro, w tym m.in. ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR)) – 2 273,79 mln Euro, z publicznych środków krajowych – 401,26 mln Euro.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj