PEKAO SA i Grupa Adweb dla Stowarzyszenia Miłośników Żubrów

„…No, pokaż się, żubrze. Zróbże minę uprzejmą, żubrze”. Dziś słowa te, napisane przed laty przez Jana Brzechwę, są dobrą ilustracją dla multimedialnej prezentacji pt. „Kilka faktów z życia żubra”, która powstała w celu przybliżenia tego zagrożonego wyginięciem gatunku. Projekt powstał na zlecenie Stowarzyszenia Miłośników Żubrów, natomiast za jego wykonanie odpowiada agencja interaktywna Adweb.pl.

- Współcześni młodzi ludzie oczekują informacji podanej dynamicznie i interesująco. Problemem jest brak wiadomości o żubrach na tyle ciekawych, aby młodzież chciała się z nimi zapoznać – mówi prof. SGGW dr hab. Wanda Olech-Piasecka, prezes Stowarzyszenia Miłośników Żubrów (http://www.smz.waw.pl/).

Na świecie żyje tylko około 3500 żubrów, z czego ponad tysiąc w naszym kraju. Dzięki tej adresowanej do dzieci i młodzieży aplikacji, można poznać historię tych zwierząt, przyczyny wyginięcia naturalnych populacji oraz proces restytucji oraz aktualną liczebność żubra w Polsce i Europie. Opowieść zaczyna się w czasach średniowiecza, kiedy żubry licznie zamieszkiwały Europę, poprzez przełom XIX i XX wieku w Puszczy Białowieskiej, kiedy ssaki te były odławiane i wysyłane do możnowładców, a kończy w czasach nam współczesnych.

 

- „Kilka faktów z życia żubra” skierowane jest do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej oraz pierwszych klas gimnazjum. Tzw. „lekcja” może być wykorzystywana samodzielnie przez młodego człowieka, ale również nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapoznać się z nią w grupie – dodaje prezes SMŻ.

 

Jednym z podstawowych założeń realizacji było przygotowanie realistycznej grafiki 3D, której zadaniem miało być zainteresowanie osób w wieku od kilku do kilkunastu lat.

 

- Przedstawienie żubra, będącego zwierzęciem dostojnym i majestatycznym, w sposób trafiającyzarówno do dzieci, jak i młodzieży, okazało się nie lada wyzwaniem. Dlatego oprócz realistycznych animacji 3D, umieściliśmy również kilka filmików, w których żubr zachowuje się w sposób charakterystyczny dla bohaterów kreskówek – mówi Krzysztof Król, grafik w agencji interaktywnej wchodzącej w skład Grupy Adweb (http://adweb.pl), który odpowiadał za grafikę 3D w programie.

 

Program nie skupia się jednak wyłącznie na historii, ale przedstawia także różne aspekty biologii gatunku. Przewodnikiem w tej – przeznaczonej dla najmłodszych – części programu jest animowany żubr, który prezentuje siebie oraz swoją rodzinę. Tutaj użytkownicy mogą obejrzeć żubra z dowolnej strony, zrobić zwierzęciu zdjęcie rentgenowskie, zapoznać się z funkcjonowaniem wybranego narządu wewnętrznego, czy wreszcie wziąć udział w quizie sprawdzającym zdobytą wiedzę. Można również spróbować swoich sił w zawodach sportowych, zestawiających możliwości fizyczne żubrów z innymi zwierzętami oraz ludźmi.

 

- Największą trudność sprawiło nam odwzorowanie nierównomiernego owłosienia żubra oraz jego sposobu poruszania się. Podczas modelowania w 3D korzystaliśmy ze zdjęć, filmów przyrodniczych oraz najprzeróżniejszych rysunków. Dużym wsparciem okazała się również obserwacja tych zwierząt w hodowli w podkrakowskich Niepołomicach – wyjaśnia grafik z agencji interaktywnej Adweb.pl.

 

Warto dodać, iż część merytoryczna prezentacji była konsultowana z nauczycielami biologii oraz z Kuratorium Oświaty.

 

- Płyta będzie przekazana wszystkich ośrodkom zajmującym się żubrami, z prośbą o jak najszersze propagowanie lekcji. Program udostępnimy nieodpłatnie, co jest możliwe dzięki wsparciu Banku PEKAO SA – informuje prof. Olech-Piasecka. – „Kilka faktów z życia żubra” było już prezentowane podczas międzynarodowej konferencji, gdzie spotkało się z dużym zainteresowaniem również zagranicznych gości. Planujemy w związku z tym wydanie wersji angielskiej i niemieckiej, a następnie przekazanie jej europejskim ośrodkom hodującym żubry – podsumowuje. (red)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj