Zapewnienie bezpieczeństwa na lotniskach jest priorytetem nie tylko dla poszczególnych krajów, ale także dla społeczności międzynarodowej. Zwiększenie ruchu lotniczego na świecie w czasie ostatnich dziesięciu lat znacząco wpłynęło na rozwój sektora systemów zabezpieczeń. Utrzymujące się zagrożenie atakami terrorystycznymi i przestępczymi, a także wprowadzenie nowych dyrektyw w zakresie bezpieczeństwa przyczyniło się do wzmocnienia tego trendu.
Rozwój infrastruktury lotnisk na świecie oraz konieczność modernizacji starzejącego się wyposażenia stwarzają branży nowe możliwości zaproponowania najnowszych technologii i rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa na lotniskach na całym świecie.
Z najnowszej analizy Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. Ocena globalnego rynku systemów bezpieczeństwa na lotniskach, wynika że wydatki na ten cel wyniosły w 2011 roku około 19,10 mld USD i ocenia się, że do roku 2018 sięgną 45,43 mld USD. Analiza obejmuje następujące zagadnienia: bezpieczeństwo na obrzeżach lotniska, nadzór, kontrola dostępu, integracja, kontrola bezpieczeństwa, systemy dowodzenia i kierowania oraz personel.
„Poczucie zagrożenia atakami terrorystycznymi lub przestępczymi będzie nadal wpływać na inwestycje w systemy bezpieczeństwa na lotniskach” – zauważa Anthony Leather, analityk z londyńskiego oddziału Frost & Sullivan. „Przepisy regionalne i globalne są stale modyfikowane i aktualizowane w celu reagowania na wszelkie działania przestępcze lub terrorystyczne. Zmusza to operatorów lotnisk na całym świecie do stałego aktualizowania najnowszych procedur bezpieczeństwa i rozwiązań technologicznych.”
Pomimo globalnej recesji, inwestycje w infrastrukturę lotniskową będą nadal rosły. Zakup coraz bardziej zaawansowanego technologicznie sprzętu dla systemów zabezpieczeń będzie miał na celu zagwarantowanie zgodności z restrykcyjnymi przepisami oraz najwyższymi standardami bezpieczeństwa. Trend ten będzie szczególnie widoczny w regionie Azji i Pacyfiku, włączając Indie i Chiny.
W Europie aktualnie obowiązujące regulacje i ograniczenia w zakresie bezpieczeństwa są bardzo surowe, zgodnie z nowymi dyrektywami Unii Europejskiej (EU). Kraje Europy Zachodniej, szczególnie Wielka Brytania, Hiszpania oraz Niemcy, będą zatem w dalszym ciągu inwestować w planowane modernizacje istniejącej infrastruktury.
Największe możliwości dla rozwoju sektora zabezpieczeń będą oferowały rynki Europy Wschodniej, gdyż tam infrastruktura będzie się znacząco rozwijać. Także Polska, chcąc wzmocnić swoją rolę jako bramy do Europy Wschodniej, będzie musiała zainwestować w lepsze systemy bezpieczeństwa na lotniskach.
Obecnie w naszym kraju priorytetem są systemy monitoringu i nadzoru. Ważne jest także bezpieczeństwo obrzeży lotniska i kontrola dostępu. Na nowszych lotniskach kładzie się także nacisk przede wszystkim na integrację systemów zabezpieczeń.
Obecnie zapewnienie bezpieczeństwa na lotniskach jest pracochłonne i pochłania większość budżetu. Wysokie koszty absorbują te środki, które mogłyby być przeznaczone na inwestycje w nowoczesne technologie.
„Pamiętać jednak należy, że technologia może pomóc w identyfikowaniu zagrożeń, ale wciąż niezbędny jest człowiek, który dokona oceny i zareaguje w odpowiedni sposób” – dodaje Anthony Leather.
Technologie i systemy, które działają bardziej efektywnie niż personel ludzki, będą bardzo atrakcyjne dla operatorów lotnisk. Coraz większym powodzeniem cieszą się usługi firm, które są w stanie zapewnić pełen pakiet bezpieczeństwa, gdyż ułatwia to osiągnięcie integracji systemów bezpieczeństwa.
„Integracja systemów bezpieczeństwa staje się kluczową kwestią dla menedżerów bezpieczeństwa na lotniskach” – podsumowuje Anthony Leather. „Integracja daje bardziej wszechstronną i spójną kontrolę bezpieczeństwa, co pozwala reagować na zidentyfikowane zagrożenia w sposób bardziej skuteczny i efektywny. Co za tym idzie, technologia, która może zostać w łatwy sposób zintegrowana z systemem, będzie miała najbardziej konkurencyjną pozycję na rynku podczas procesu zakupów”.
Zaloguj się Logowanie