Ministerstwo Gospodarki przyjęło rekomendacje dotyczące „jednego okienka”

Rozszerzenie możliwości „jednego okienka”, wyeliminowanie zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON, umożliwienie wydania decyzji o nadaniu NIP w formie elektronicznej oraz uporządkowanie obiegu dokumentów to najważniejsze rekomendacje Ministerstwo Gospodarki do obowiązujących przepisów dotyczących „jednego okienka”. Przygotowane propozycje ułatwień dla przedsiębiorców Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki przyjęło 29 lipca br.

Zdaniem ekspertów Ministerstwa konieczne jest wyeliminowanie niepotrzebnych zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON dla przedsiębiorców – osób fizycznych. Dzięki temu właściciele firm unikną niepotrzebnych obowiązków i kosztów.
Autorzy projektu za priorytetowe uznali otrzymywanie decyzji o nadaniu numeru NIP w formie elektronicznej. Dla sprawnego przeprowadzenia procedur elektronicznych niezbędny jest rozwój platformy ePUAP.
Kolejnym aspektem jest uporządkowanie obiegu dokumentów związanych z procedurą wpisu podmiotów do rejestru przedsiębiorców w KRS. Eksperci resortu gospodarki proponują, aby zgłoszenie rejestracyjne do ZUS nie było obowiązkowe, a informacje do urzędu statystycznego oraz skarbowego były wysyłane przez sądy rejestrowe już po ich otrzymaniu. Postulują także upoważnienie sądu rejestrowego do dokonywania wpisu numeru NIP do KRS.
W przypadku osób fizycznych urząd gminy przekazując dane z wniosku do innych instytucji będzie korzystać z podpisu elektronicznego. Zapewni to integralność przesyłanych danych elektronicznych oraz obniży koszty procedury rejestracyjnej. Łatwiejsze będzie też przekazywanie dokumentów związanych z zawieszaniem lub wznawianiem działalności gospodarczej.
Dokument przyjęty przez Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki zawiera także propozycję dotyczącą rozszerzenia zasady „jednego okienka” o nowe procedury. Przedsiębiorca wraz w wnioskiem o wpis będzie miał możliwość wybrania formy opodatkowania, rejestracji podatku od towarów i usług oraz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. Ponadto w dokumencie zawarto wskazanie, że przedsiębiorca ma prawo wpisać we wniosku późniejszy dzień zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.
Zaproponowano także wprowadzenie obowiązku przestrzegania tajemnicy skarbowej przez pracowników urzędów uczestniczących w przekazywaniu danych. Dotyczy to informacji zawartych we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i załącznikach.
Przedstawione rekomendacje dotyczą też rezygnacji z podawania rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej za pomocą kodów PKD 2004.
Eksperci Ministerstwa Gospodarki przygotowali analizę funkcjonowania przepisów wdrażających tzw. „jedno okienko” na podstawie wystąpień organów samorządowych i rządowych, interpelacji poselskich, zapytań e-mailowych oraz bezpośrednich spotkań z przedsiębiorcami.
Przepisy ustanawiające tzw. „jedno okienko” weszły w życie 31 marca br. w formie znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Prawa działalności gospodarczej oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. (MG)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj