Jak skutecznie wdrażać w życie innowację?

Czy biznes może rzeczywiście przyczynić się do przemian we współczesnym świecie? Tak, ale tylko wtedy jeśli firmy dostosują się do wymagań rynku w dziedzinie innowacji, stwierdzają Vijay Govindarajan i Chris Trimble z Tuck School of Business w Dartmouth, w swojej nowej ksiażce THE OTHER SIDE OF INNOVATION: Solving the Execution Challenge (Harvard Business Review).

„Dzięki innowacji, biznes może stać się motorem wielu przemian na świecie. Istnieje tylko jedna, znacząca przeszkoda ku temu : współczesne metody zarządzania firmami i biznesem maja za zadanie  podniesienie wydajności przedsiębiorstw, a nie rozwój innowacji”, piszą autorzy ksiażki.

Ich zdaniem, firmy nie są dużo lepiej przygotowane, niż pięćdziesiąt lat temu, aby sprostać współczesnym wyzwaniom innowacji. Wiele z firm jest bardzo kreatywnych i posiada nowe technologie, ale brak im kompetencji menadżerskich pozwalających wdrażać pomysły w praktykę.

Govindarajan i Trimble porównali innowacje do zdobywania górskich szczytów. Wielu alpinistów skupia całą swoją energię na wspięcie się na szczyt, pozostawiając sobie niewiele siły na najbardziej niebezpieczną cześć ekspedycji – zejście na dół. W podobny sposób firmy poświęcają całą swoją energię aby osiągnąć “szczyt innowacji” – odkrycie i rozwój genialnego pomysłu.

„Zdobycie szczytu jest jak spełnienie się marzeń,” piszą autorzy, ale to nie wystarczy. W przypadku innowacji, po odkryciu pomysłu, należy przystąpić do najważniejszej części procesu – wdrażanie go w praktykę.

Govindarajan iTrimble poświęcili dziesięć lat na studiowanie procesu powstawania i rozwoju innowacji w światowych firmach, takich jak  Unilever, Cisco Systems czy Dow Jones. Podczas tego okresu, udało im się zebrać i opisać bardzo dużą ilość innowacyjnych “case studies” na całym świecie —wiele z nich jest przedstawionych w ksiażce. Te badania, pozwoliły autorom na stwierdzenie, że każda znacząca na rynku firma powinna być zdolna wdrażać w praktykę innowacyjne pomysły.

W „The Other Side of Innovation”, autorzy dają praktyczne porady dla menadżerów oraz osób zaangażowanych w proces innowacji w firmie. Wszystkie rodzaje innowacji są brane pod uwagę – począwszy od małych inicjatyw a skończywszy na inwestycjach związanych z podejmowaniem wysokiego ryzyka. W pierwszej części ksiażki autorzy tłumaczą w jaki sposób skomponować i pokierować ekipą zajmującą się innowacją. W drugiej części, przedstawiaja plan działania w procesie innowacyjnym.

„W przeciągu ostatnich dziesięciu lat innowacja była praktycznie wyłącznie utożsamiana z najnowszymi gadżetami technologicznymi. W nowej epoce, innowacja nie będzie już tylko synonimem nowoczesnego stylu życia, ale również stanie się oznaką głębokich przemian, które ulepszą egzystencję wkrótce ponad 10 milliardowej populacji na całym świecie” – stwierdzają autorzy.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj