Franczyza na start

Szukając pomysłu na własny biznes warto rozważyć propozycje sieci franczyzowych, które cieszą się coraz większym zaufaniem wśród polskich przedsiębiorców. Rozpoczęcie własnej działalności to wciąż dla wielu osób zbyt duże ryzyko. Początkującym przedsiębiorcom brakuje odpowiedniego kapitału, dobrego pomysłu oraz doświadczenia. Niewłaściwy biznes plan, nieumiejętne rozpoznanie branży i duża konkurencja są najczęstszymi przyczynami niepowodzeń.

Zanim jednak porzucimy myśl o własnej firmie, warto rozważyć rozpoczęcie działalności w ramach sieci franczyzowej. Franczyza to coraz bardziej popularny sposób na własny biznes, prowadzony pod szyldem znanej marki. Wykupując licencje, franczyzobiorca zobowiązuje się do przestrzegania spisanych w umowie zasad i opłaty licencyjnej. W zamian za to otrzymuje know-how rozpoznawalnej na rynku firmy, wsparcie doświadczonego przedsiębiorstwa i sprawdzoną receptę na biznes. Franczyzodawcy oferują także specjalistyczne szkolenia, przygotowujące do rozpoczęcia działalności oraz pomoc ekspertów na każdym etapie prowadzenia firmy. Według danych zawartych w „Raporcie o franczyzie w Polsce 2011”, przygotowanym przez firmę PROFIT System, liczba przedsiębiorstw na licencji franczyzowej wzrosła w ostatnim roku z 32.403 do 38.269, czyli o blisko 6 tysięcy nowych jednostek.

Potrzebny kapitał

Wymagania kapitałowe, niezbędne do rozpoczęcia działalności, są bardzo różne, wahają się od kilkunastu tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Wysokość inwestycji zależy m.in. od specyfiki branży, wielkości placówki i rozpoznawalności marki. Do tego dochodzą koszty związane z remontem i przystosowaniem lokalu. Poszukując odpowiedniego franczyzodawcy warto zwrócić uwagę na warunki umowy, które określają m.in. wysokość marży oraz opłaty licencyjne. Dobry partner oferuje wysoką rentowność, duże wsparcie i stosunkowo szybki zwrot inwestycji – w niektórych branżach nawet w pół roku od rozpoczęcia działalności.

Nowe możliwości

Do najważniejszych kwestii należy z pewnością wybór atrakcyjnej branży, która cieszy się rosnącym powodzeniem na rynku, a także odpowiada upodobaniom franczyzobiorcy. Do niedawna nowi przedsiębiorcy decydowali się najczęściej na gastronomię i sieci odzieżowe. Ostatnio można zaobserwować większe zainteresowanie usługami związanymi z pielęgnacją zdrowia i urody. – Na polskim rynku jesteśmy obecni od czterech lat, wkrótce uruchomimy setną jednostkę franczyzową, a w planach mamy już kolejne otwarcia. Co więcej, nasze centra dietetyczne cieszą się dużym powodzeniem zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach, takich jak Wadowice, Żyrardów czy Żywiec – mówi Andrzej Gładysz, dyrektor Naturhouse Polska. Dostrzeżenie zapotrzebowania na dany typ usługi, a następnie wybór odpowiedniej lokalizacji to z pewnością pierwszy krok do sukcesu franczyzy. Niektóre firmy pomagają swoim partnerom w znalezieniu właściwego lokalu i zbadaniu jego atrakcyjności pod względem handlowym, co znaczenie ułatwia dobry start.

Liczy się zaangażowanie

Na początku działalności należy skupić się na doborze kompetentnych specjalistów, przeszkoleniu zespołu i inwestycji w działania marketingowe oraz promocję. Franczyzobiorca musi wykazać się dużym zaangażowaniem i czujnością. W razie jakichkolwiek niepowodzeń warto, jak najszybciej poprosić o pomoc partnera. Powodzenie franczyzy uzależnione jest bowiem od dobrej współpracy z właścicielem marki. Sukces pierwszej jednostki może stać się dla wielu zachętą do stworzenia kolejnych punktów, a następnie całej sieci dobrze prosperujących przedsiębiorstw.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj