Finał Konkursu „Teraz Polska” dla Przedsięwzięć Innowacyjnych

We wrześniu 2008 roku Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego ogłosiła kolejną – XIX edycję Konkursu „Teraz Polska” na Najlepsze Produkty i Usługi. Podobnie jak w latach ubiegłych była ona adresowana do przedsiębiorców oferujących produkty i usługi najwyższej jakości, wyróżniających się nowoczesnością działania, pragnących promować własną wyjątkowość oraz umacniać wizerunek dóbr oferowanych na polskim rynku.

Również we wrześniu zostały ogłoszone edycje Konkursu „Teraz Polska” dla Przedsięwzięć Innowacyjnych (II edycja) oraz Gmin (III edycja).
 
II edycja Konkursu „Teraz Polska” dla Przedsięwzięć Innowacyjnych
Główną ideą tej kategorii Konkursu jest wyłonienie i nagrodzenie Godłem „Teraz Polska” najbardziej nowatorskich rozwiązań, dotyczących działań podejmowanych w celu usprawniania dotychczasowych procesów produkcyjnych jak również, tworzenia nowych lub znaczącego ulepszania istniejących produktów i usług.
Celem Konkursu jest również uhonorowanie i promocja naukowców oraz inżynierów opracowujących nowatorskie rozwiązania technologiczne, a także przedsiębiorstw, które wdrażają takie rozwiązania w praktyce.
Inicjatywa Fundacji nawiązuje swoją ideą i przesłaniem do nowej Strategii Lizbońskiej oraz rządowego Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka” 2007-2013. Program ten ma się przyczynić m.in. do lepszego dostosowania oferty sektora nauki do potrzeb przedsiębiorstw, co może dodatnio wpłynąć na zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań do gospodarki.
Przedmiot zgłoszenia w Konkursie mogły stanowić dwa rodzaje innowacji:
produktowa, czyli udoskonalenie wyrobu już wytwarzanego przez przedsiębiorstwo lub rozszerzenie struktury asortymentowej o nowy produkt (usługę),
procesowa (technologiczna), czyli wprowadzenie zmian w metodach produkcji stosowanych przez przedsiębiorstwo oraz w sposobach docierania z produktem (usługą) do odbiorców.
Wśród uczestników Konkursu „Teraz Polska” dla Przedsięwzięć Innowacyjnych, poza instytutami naukowymi i firmami, które same zgłosiły swoje produkty do ocen eksperckich, są również obecne przedsiębiorstwa rekomendowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Produkty tych firm, będące Laureatami Konkursu „Polski Produkt Przyszłości”, zostały poddane szczegółowej weryfikacji przez Ekspertów Agencji i z całą pewnością, poza innowacyjnym charakterem, cechuje je wysoka jakość.{mospagebreak}W tegorocznej edycji Konkursu „Teraz Polska” przyjęto i oceniono 125 wniosków weryfikacyjnych. Zanotowano następującą strukturę zgłoszeń w poszczególnych kategoriach:
edycja na Najlepsze Produkty – 34 zgłoszenia,
edycja na Najlepsze Usługi – 28 zgłoszeń,
II edycja dla Przedsięwzięć Innowacyjnych – 11 zgłoszeń,
III edycja Konkursu „Teraz Polska” dla Gmin – 52 zgłoszenia.
 
Wśród firm produkcyjnych i usługowych dominowały przedsiębiorstwa małe oraz średnie, zatrudniające do 200 osób. Stanowiły one 59% wszystkich firm, uczestniczących w bieżącej edycji Konkursu. Godny podkreślenia jest również fakt wzrostu udziału firm największych, zatrudniających pow. 800 pracowników. Podczas gdy w XVIII edycji stanowiły one 12% wszystkich zgłoszeń, w tegorocznej edycji ich udział wyniósł 19%.
 
Wśród 52 gmin zgłoszonych do bieżącej edycji Konkursu „Teraz Polska”, 14 wniosków dotyczyło gmin wiejskich, 21 – miejskich i 17 gmin o charakterze miejsko-wiejskim.
Wszystkie wnioski zgłoszone do XIX edycji Konkursu „Teraz Polska” zostały przekazane do ocen w Branżowych Komisjach Ekspertów. W dniu 19 stycznia 2009r., podczas inauguracyjnego posiedzenia Ekspertów, powołano 34 takie Komisje. Do 27 marca 2009 roku przeprowadzały one weryfikację przyjętych zgłoszeń.
Wyniki prac Branżowych Komisji Ekspertów dowodzą wysokiego poziomu zgłoszonych do XIX edycji Konkursu produktów i usług. Z 34 weryfikowanych produktów ocenę pozytywną otrzymało 31, natomiast z 28 badanych usług, Branżowe Komisje Ekspertów pozytywnie zaopiniowały 27 zgłoszeń. Potwierdzeniem wysokiego poziomu zgłoszeń jest również fakt, że 53% przedsiębiorstw uzyskało podczas oceny jakości wynik 900 lub więcej punktów (na 1000 możliwych).
Spośród wszystkich pozytywnie zaopiniowanych zgłoszeń Kolegium Ekspertów wyłoniło listę 31 produktów, 26 usług, 11 innowacji oraz 30 gmin nominowanych do Polskiego Godła Promocyjnego w tegorocznej edycji Konkursu „Teraz Polska”.
 
W dniu 23 kwietnia 2009 roku Kapituła Polskiego Godła Promocyjnego, w drodze głosowania, wyłoniła Laureatów tegorocznej edycji Konkursu „Teraz Polska”.Polskie Godło Promocyjne „Teraz Polska” zostało przyznane 11 produktom oraz 11 usługom, 3 przedsięwzięciom innowacyjnym oraz 9 gminom.

Uroczystość wręczenia nagród Laureatom Konkursu odbyła się 1 czerwca 2009r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. (red)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj