Publiczne i prywatne inicjatywy dla poprawienia świadomości na temat zdrowej, ekologicznie wyprodukowanej żywności mogą odnieść najlepsze rezultaty, kiedy kierowane są do młodych ludzi. W wielu krajach takie inicjatywy już mają miejsce. Publiczne stołówki z biojakością powinny być częścią wychowania.
Młodzi ludzie będą w przyszłości stanowili codziennych konsumentów żywności. Jednakże większości dzieci jak i rodziców, podobnie jak konsumentom w ogóle, brak informacji i doświadczenia odnośnie zdrowej żywności. Szkoły to najlepsze miejsca do wyedukowania naszych przyszłych dorosłych. Publiczne zaopatrzenie w ekologiczną żywność podkreśla związek między zdrowiem, edukacją oraz odżywianiem poprzez tworzenie możliwości bardziej świadomych wyborów. Bardzo łatwo połączyć to z inicjatywami edukacji na rzecz ekologicznego i zdrowego żywienia.
Włochy
We Włoszech szkolne przerwy na posiłki są zupełnie świadomie wykorzystywane do tworzenia eksperymentalnych i komunikacyjnych sytuacji odnośnie regionalnych tradycji kulinarnych i jakości jedzenia. Decydujące jest tutaj polityczne wsparcie: we Włoszech najważniejsi zwolennicy stosowania produktów ekologicznych w szkolnych posiłkach pochodzą ze świata polityki, odkąd zostało to zawarte w ustawie.
Republika Czeska
Czeski projekt „Bioškoly” (Przyp.tłum.: “Bioszkoły”) ma na celu wprowadzenie do szkół więcej ekologicznego jedzenia poprzez utworzenie sieci dystrybutorów i poprzez oferty edukacyjne skierowane do administracji szkół. Glównym celem tej inicjatywy, która obejmuje 62 szkolne kafeterie, jest większa świadomość oraz dowód, że coś takiego jest też finznsowo możliwe do zrealizowania. Czeska Strona internetowa: www.countrylife.cz/bioskoly
Wielka Brytania
Marka kateringowa o nazwie „Food for Life“ jest akredytowanym przez Soil Association programem, którego celem są dodatkowe oferty dotyczące wykorzystywania ekologicznych składników. Po pierwsze należą do tego lekcje gotowania w szkołach, po drugie wycieczki do gospodarstw w celu zobaczenia skąd jedzenie pochodzi i uświadomienia sobie potrzeb zwierząt tak, aby zmienić postrzeganie tej kwestii i nastawienie młodych konsumentów. Po trzecie w ogródkach szkolnych lub w wybranych gospodarstwach sadzi się własne warzywa. www.foodforlife.org.uk
Niemcy
Szkoła o nazwie Fritz-Winter w Niemczech wygrała spośród 400 innych uczestników pierwsze miejsce za swój długoterminowy koncept dotyczący promowania oraz zachowania zdrowia: Oferuje ona ruch i programy socjalne oraz bufet ekologiczny do wyboru. Uczniowie zdobywają takia umiejętności socjale jak mediacja w przypadku kłótni, techniki relaksacujne oraz komunikacyjne podobnie jak podstawową więdzę o zdrowej żywności. Ich w 100%-ach ekologiczne jedzenie jest przygotowywane według systemu biocateringu z Kassel.
Rezultatem tego rodzaju jedzenia w porownaniu z fast foodem był znaczny wzrost koncentracji i umiejętności przypominania w godzinach po południowych. Uczniowie mają dyżury w stołówca, podczas których pomagają oraz mają pieczę nad codziennymi działaniami , co daje im poczucie odpowiedzialności i pozwala na identyfikacje z codziennym jedzeniem w szkole. Strona internetowa projektu to: www.bildung-isst-gut.de.
Dalsze inicjatywy na rzecz wzrostu świadomości oraz zaangażowania rodzin i dzieci przy wspieraniu ekologicznego jedzenia w stołówkach szkolnych to: nauka gotowania dla dzieci i rodziców, biologiczne dania z produktów czysto regionalnych („Null Kilometer“ – przyp.tłum.:”zero kilometrów”) (Włochy), nauka gotowania w szkołach podstawowych prowadzona przez szefów kuchni VIP z zastosowaniem produktów ekologicznych (Niemcy).
Zaloguj się Logowanie