Wsparcie – dla uczonych i uczących. Jednym z najmocniej wspieranych przez Unię Europejską obszarów aktywności i polityki jej członków jest szkolnictwo rozumiane jako całokształt systemu nauczania i wychowania oraz organizacja szkół.
Wagę, jaką Wspólnota przykłada do edukowania i wychowania młodego pokolenia Europejczyków, odzwierciedla wielkość środków łożonych na ten sektor. Dotacje te w żaden sposób nie ingerują w autonomiczny system szkolnictwa państwa członkowskiego, są jedynie wsparciem przy realizacji założeń programach i systemowych. Środki wspierające szkolnictwo podzielić można na dwa rodzaje, ze względu na typ odbiorcy: wspierające uczniów oraz wspierające nauczycieli.
Te pierwsze przyjmują formę wszelkiego typu konkursów, eventów, imprez dotyczących samej Unii Europejskiej, mając na celu zwiększenie u młodzieży i dzieci wiedzy na temat Wspólnoty i jej działalności. Za przykład posłużyć może Konkurs „Europa wielu kultur”, który umożliwił uczniom wyrażenie – w różnych formach – swoich odczuć, w jaki sposób unijne wsparcie wpłynęło na ich postrzeganie innych kultur. Wielu uczestników odnosiło się do programów takich jak: Comenius, Leonardo da Vinci, Młodzież w Działaniu, inicjatywy Interreg oraz projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Drugą formą wsparcia szkolnictwa jest pomoc kierowana w stronę nauczycieli. Przyjmuje ona różnoraką formę: szkoleń oraz warsztatów, wyposażenia w najnowocześniejsze pomoce naukowe, możliwości organizowania zajęć dodatkowych. Celem wsparcia jest podniesienie kwalifikacji i motywacji uczących, co ma przełożyć się na efektywność ich pracy i, w efekcie, służyć uczniom. Programy unijne stawiają na interdyscyplinarność, uświadamiają nauczycielom, że najważniejszy jest wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka – mówi Alicja Salawa, v-ce dyrektor Szkoły Podstawowej w Świątnikach Górnych. – Nasza szkoła w ramach Programu „Wyrównywanie szans edukacyjnych” i Projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” otrzymała wsparcie w formie dofinansowania zajęć pozalekcyjnych i wyposażenia klasopracowni. Wsparcie to miało na celu zapewnienie naszym uczniom możliwości rozwoju „inteligencji wielorakich” na wielu płaszczyznach, zgodnie z ich zainteresowaniami. Nauczycielom zaś zapewniło ono narzędzia do pracy z dziećmi i dało możliwość nabycia doświadczenia w zakresie prowadzenia i analizowania diagnozy rozwoju uczniów i efektywności podejmowanych działań.
Waga edukacji – im wcześniejsza, tym ważniejsza
Środki unijne przewidziane są na każdy szczebel edukacji, począwszy od przedszkolnej, na wyższej skończywszy. Każda z kategorii wiekowych i etapów kształcenia ma inne potrzeby i wymagania, co przekłada się na różnorodność form pomocy. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się najmłodsza grupa uczniów, ze względu na zmianę upowszechniającą edukację przedszkolną, umożliwiającą wszystkim pięciolatkom roczne przygotowanie przedszkolne. Nowa metoda, nazwana programem „Radosna Szkoła”, ma zagwarantować najmłodszym płynne przejście z edukacji przedszkolnej we wczesnoszkolną. Jak zapewnia Minister Edukacji Narodowej, zaplanowana została pomoc prawna, finansowa i programowa. Opiera się ona na wzmocnieniu istniejących przedszkoli, realizacji nowych oddziałów przedszkolnych w szkołach, realizowania wychowania przedszkolnego w punktach przedszkolnych i zespołach wychowania przedszkolnego. Reforma umożliwiająca rozpoczęcie edukacji już przez pięciolatków wymaga ścisłej współpracy między nauczycielami, rodzicami i jednostką samorządową. Ponieważ to sytuacja zupełnie nowa, konieczny jest system informacyjno-szkoleniowy, odpowiadający na pytania i obawy wszystkich – mówi Anna Łatas, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w świątnickiej placówce.
Nowość – i dla dzieci, i dla nauczycieli
Nowa sytuacja wymaga nie tylko przygotowania najmłodszych, ale również przeszkolenia i wdrożenia w nowe realia kadry nauczycielskiej. Zarówno wychowawcy przedszkolni, jak i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej muszą posiadać odpowiednią wiedzę, gdyż MEN stawia przed nimi coraz większe wymagania, jak czytamy na stronie Ministerstwa: „Będzie ona (edukacja – przyp. red.) skuteczna dzięki właściwemu określeniu efektów, jakie nauczyciele mają osiągać ze swoimi uczniami na każdym etapie kształcenia, a przyjazna – bo od nauczycieli będziemy oczekiwać, aby podchodzili do swoich uczniów w sposób jak najbardziej zindywidualizowany.” Do tej pory miejsce miały dwie edycje „Studium Programu Radosna Szkoła” prowadzonego przez Studium Prawa Europejskiego. W ramach tych działań, prócz prac stricte badawczych, zostały przygotowane dla uczestników materiały szkoleniowo-informacyjne zawierające m.in. porady i modele, jak zrealizować program „Radosna Szkoła”, metodykę zajęć dla klas I-III, sposoby monitorowania zachowań grupowych i indywidualnych uczniów, zasady bezpieczeństwa zajęć w miejscach zabaw, informacje dotyczące odpowiedzialności karnej nauczyciela i szkoły oraz systemów ubezpieczeń. Dla uczestników została uruchomiona „internetowa giełda dobrych pomysłów” oraz interaktywny punkt konsultacyjny.
Gdzie szukać, by znajdować – źródła informacji o szkoleniach
Organem odpowiedzialnym za podnoszenie kwalifikacji nauczycieli jest kierownictwo szkoły, które na bieżąco informowane przez kuratorium oświaty, winno przekazywać pracownikom informacje o dostępnych warsztatach, konferencjach i szkoleniach, kursach czy studiach podyplomowych. Dyrektorzy szkół otrzymują także liczne oferty kursów płatnych od wydawnictw, ośrodków doskonalenia zawodowego nauczycieli, firm doradczych. Nauczyciele chętni do udziału w wybranych formach doskonalenia mogą liczyć na częściowe ich sfinansowanie przez własną placówkę. Dla nauczycieli, którzy nie mogą sobie pozwolić na płatne formy podnoszenia kwalifikacji, doskonałą alternatywą są szkolenia organizowane ze środków unijnych – zauważa Alicja Salawa. – W ramach tych przedsięwzięć nauczyciele mogą uczestniczyć w kursach, konferencjach i sympozjach, a nawet odbyć bezpłatne studia podyplomowe. Informacje o tego typu akcjach dostępne są w prasie edukacyjnej i Internecie oraz ofertach uczelni wyższych. Warto dodać, że dotowane unijnie przedsięwzięcia, nie tylko pozwalają dokształcić się nauczycielom bezpłatnie, ale także ich ukończenie jest uznanym i wartościowym dokumentem w procesie awansu zawodowego, o który ubiegają się pedagodzy. By zatem rozwinąć się i zyskać, nauczyciele powinni postawić również na postawę aktywną i samodzielną w kształtowaniu swojej kariery zawodowej.
Zaloguj się Logowanie