E-faktura musi być autentyczna

Wystawcy faktur w formie elektronicznej mają obowiązek zapewnić autentyczność jej pochodzenia oraz integralność treści. Co to oznacza?

Warunek autentyczności pochodzenia faktur oraz integralności ich treści można spełnić wykorzystując bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą  ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Inną metodą jest stosowanie elektronicznej  wymiany danych (EDI). Jest to technologia obiegu i wymiany dokumentów  bezpośrednio między aplikacjami partnerów handlowych wykorzystywana w  transporcie, edukacji, bankowości, administracji, produkcji, handlu oraz usługach.  Dokument wysłany e-mailem, jako załącznik, opatrzony podpisem elektronicznym z  ważnym certyfikatem jest uznawany przy rozliczeniach księgowych i podatkowych.

Zgodnie z definicją podaną w dyrektywie Rady UE2010/45/UE, którą cytuje także rozporządzenie ministra finansów – autentyczność pochodzenia to pewność co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Natomiast integralność treści oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych.
Co ważne brak podpisu elektronicznego nie oznacza, że faktura nie może być traktowana jako dokument księgowy. – Powyższe dwa przykłady zabezpieczeń są dozwolone przez ustawodawcę, nie są jednak jedynymi sposobami zapewniającymi autentyczność oraz integralność dokumentu. Pomocna może być tu dyrektywa, zgodnie z którą każdy podatnik sam określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści  i czytelności faktury – mówi Agnieszka Koperska, menedżer w dziale audytu w Baker Tilly Poland. Można to zrobić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Wymóg zapewnienia autentyczności zapewniony jest: Jeżeli wystawca zgłosił do odbiorcy prośbę o potwierdzenie jego zgody na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną a odbiorca taką zgodę wyraził, otrzymywane przez odbiorcę faktury dotyczą zakupionych towarów i usług a dane dostawcy nie uległy zmianie.

Jeśli w trakcie zmiany sposobu wystawiania faktur, którekolwiek z danych wystawcy stają się nieaktualne, powinien on  poinformować kontrahenta o tym fakcie. Odbiorca musi mieć    pewność, że dokument otrzymał  z wiarygodnego źródła. Systemy, z których są one wystawiane zwykle podlegają specjalnej kontroli.  Dzięki temu osoba wystawiająca dokument nie może zmienić  swoich danych ani odbiorcy po jego wydrukowaniu do pliku  elektronicznego.

Obecnie powszechnym sposobem udostępniania faktur w formie elektronicznej jest wysyłanie ich jako załącznika z firmowego adresu e-mail wystawcy. W ten sposób odbiorca może zidentyfikować osobę dostarczającą faktury i potwierdzić, że dotyczy ona towarów (usług) zakupionych od tego wystawcy (autentyczność). Natomiast zapisanie faktury w formacie pliku PDF gwarantuje, że żadne dane w niej zawarte nie mogą być zmanipulowane (integralność).

Zaloguj się Logowanie

Komentuj