Pozyskiwanie środków finansowych z funduszy unijnych jako istotne wsparcie w prowadzeniu działalności gospodarczej stało się już niemal zwykłą polityką realizowaną przez firmy europejskie. O ile w zachodniej Europie przedsiębiorcy chętnie korzystają z tego rodzaju wsparcia, o tyle w Polsce wśród prowadzących działalność gospodarczą ten rodzaj finansowania zaczyna dopiera nabierać szczególnego znaczenia.
Bardzo często dzieje się tak, że przedsiębiorcy po prostu nie wiedzą z jakich narzędzi należy skorzystać, jaki jest mechanizm i tryb zdobywania środków unijnych, zgromadzonych w europejskich funduszach. Lekarstwem na to są różnorodne spotkania, konferencje czy kampanie, których celem jest przybliżanie oraz wyjaśnianie tej tematyki. Taki właśnie charakter miała konferencja „Innowacyjne fundusze europejskie na innowacyjne inwestycje”, jaka miała miejsce 23 lutego 2010 r. w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym firmy Comarch w Krakowie.
Spotkanie skierowane było w głównej mierze do przedsiębiorców – zarówno tych z sektora MŚP (mali i średni przedsiębiorcy) jak i dużych. Rozpoczęło się w godzinach przedpołudniowych wystąpieniem Ewy Fedor-Destrebecq, pełniącej funkcję Doradcy Prezydenta Konfederacji Pracodawców Polskich ds. Funduszy Unijnych, która wyjaśniła podstawową ideę konferencji. Podkreśliła również, że spotkanie to jest jednym z wielu wchodzących w skład kampanii realizowanej przez Konfederację Pracodawców Polskich i firmę Deloitte w ramach wygranego konkursu na działania informacyjno-promocyjne zorganizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Do tej pory ta konferencja miała miejsce w Warszawie, Katowicach, Lublinie, Poznaniu, Białymstoku oraz Gdyni. Kolejna będzie odbywać się we Wrocławiu.
„Kampania skierowana jest do wszystkich przedsiębiorców – w szczególności do tych, którzy mają świadomość, że innowacyjność jest obecnie najważniejszym czynnikiem tworzenia przewagi konkurencyjnej firm i którzy mają plany, pomysły (albo zarysy projektów), a brakuje im wiedzy o źródłach finansowania swoich planów.” – powiedziała Ewa Fedor-Destrebecq. Jak nietrudno zauważyć realizowany przez KPP ora Deloitte projekt ma charakter ogólnopolski, a do jego głównych celów należy między innymi zwiększenie wiedzy przedsiębiorców w zakresie możliwości wykorzystania funduszy europejskich w naszym kraju na realizację innowacyjnych projektów, promowanie innowacyjności jako drogi do zwiększenia konkurencyjności na rynku nie tylko polskim, ale również europejskim, przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących identyfikacji dostępnych źródeł finansowania czy też promocja tzw. dobrych praktyk czyli efektów wykorzystania funduszy europejskich.
Dobry przykład
Finansowanie projektów z funduszy unijnych jest trudne, ale realne. Znaczącym sukcesem na tym polu może pochwalić się firma Voxel, którego przedstawicielka Magdalena Brzezowska przejęła głos w kolejnej części konferencji. Przedstawiła w bardzo syntetyczny sposób nie tylko obszar działalności firmy Voxel S.A., jakim jest diagnostyka obrazowa, a dokładniej tworzenie sieci medycznych Centrów Diagnostycznych, teleradioterapia, działalność naukowa i badawcza, ale również pokazała drogę do uzyskania przez spółkę dofinansowania w wielkości prawie 60% wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację określonego projektu, na który przeznaczono ponad 55 mln złotych. Projekt zakładał wybudowanie w Krakowie ośrodka z dostępem do sprzętu zapewniającym najnowocześniejsze obrazowanie organizmu ludzkiego przy użyciu aparatu PET-CT (połączenie pozytonowej tomografii emisyjnej z tomografią komputerową), jak też produkującego specjalistyczny farmaceutyk, podawany potencjalnym pacjentom, niezbędny do wykonywania diagnostyki tym aparatem. O innowacyjności tego projektu świadczy nie tylko to, że wspomniany wyżej sprzęt do diagnostyki jest obecnie najnowocześniejszym urządzeniem umożliwiającym bardzo wczesną diagnozę nowotworów, chorób układu sercowo-naczyniowego i ośrodkowego układu nerwowego, ale również fakt, iż w Polsce aktualnie dostępnych jest zaledwie 9 skanerów PET-CT (jeden skaner potrzebny jest na 1-2 mln mieszkańców), podczas gdy np. Francja ma 1 skaner na 800 mieszkańców.. Przedstawienie przypadku tej firmy miało o tyle doniosły walor, że pokazało, iż ogromne inwestycje, wielkie przedsięwzięcia są możliwe do zrealizowania przy wsparciu ze środków unijnych, jeśli tylko ma się innowacyjny pomysł oraz szczere chęci, by wprowadzić go w życie.{mospagebreak}Badania i rozwój
W następnej części konferencji głos przejęła Joanna Plizga-Phillips, starszy konsultant w Zespole Dotacji i ulg inwestycyjnych firmy Deloitte. Prelegentka przedstawiła problem pozyskiwania środków na realizację badań i rozwoju nowych rozwiązań. Uczestnicy konferencji mogli dowiedzieć się o zasadach udzielania pomocy publicznej na badania i rozwój, wskazane były również określone działania w ramach programów operacyjnych, na które można uzyskiwać dotacje celowe – tymi działaniami oprócz prowadzenia prac badawczo-rozwojowych jest także tworzenie i rozwój centrów badawczo-rozwojowych czy wyposażenie zaplecza badawczego. Ponadto istotne z punktu widzenia przedsiębiorców było przedstawienie kryteriów oceny poszczególnych projektów, dokonywane w celu weryfikacji ich innowacyjności.
Nowoczesne kadry
Po przerwie kawowej nastąpiła dalsza część konferencji, którą rozpoczęła Magdalena Kućma, konsultant z Zespołu Dotacji i ulg inwestycyjnych Deloitte. Tym razem wystąpienie dotyczyło inwestowania w tworzenie nowoczesnych kadr w firmie. Innymi słowy, prelegentka przedstawiła głównie aspekt pozyskiwania dotacji na rozwój kapitału ludzkiego, który jest zasobem w każdej działającej firmie. Przedmiotem zainteresowania były tutaj programy szkoleniowe i szkoleniowo-doradcze, problem transferu wiedzy między nauką a biznesem oraz elastyczne formy zarządzania kapitałem ludzkim. Jak podkreśliła pani Kućma, inwestowanie w kapitał ludzki, prościej mówiąc, w ludzi zawsze jest opłacalne, gdyż to taki składnik zasobów danej firmy, który najtrudniej odwtorzyć przez konkurencję.
Pozyskiwanie kapitału
Wkrótce po zakończeniu prezentacji tematyki dotyczącej kapitału ludzkiego, głos ponownie przejęła pani Joanna Plizga-Phillips. Tym razem przedstawiła uczestnikom problematykę bezpośrednio związaną z pozyskiwaniem kapitału na innowacje w celu wzmocnienia pozycji na rynku. Słuchacze mogli lepiej spojrzeć na aspekt innowacyjności, dowiedzieć się o nowych jej ujęciach, o sposobach tworzenia centrów usług nowoczesnych oraz o pośrednich źródłach dofinansowania w postaci parków technologicznych czy inkubatorów przedsiębiorczości. Okazało się, że istnieje wiele interesujących form wsparcia, dzięki którym możliwe jest pozyskanie środków zgromadzonych w funduszach unijnych na realizację określonych projektów włączonych w konkretny punkt działania programu operacyjnego – wystarczy jedynie (albo aż) mieć bardzo dobrze opracowany projekt jakieś innowacyjnej inwestycji.
Innowacyjność regionalna
Część prezentacyjną konferencji, a zarazem całą konferencję, kończyło wystąpienie pana Jacka Woźniaka, Dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, który przedstawił zagadnienia związane ze strategią rozwoju województwa małopolskiego czy też regionalną strategią innowacji. Słuchacze mogli dowiedzieć się o tym, jak wygląda innowacyjność w województwie oraz jakie działania władze samorządowe podejmują w celu pobudzania innowacyjności wśród przedsiębiorców. Wskazano dwa najistotniejsze źródła finansowania – Małopolski Regionalny Program Operacyjny oraz Program Operacyjny Kapitał Ludzki, w ramach których możliwe jest realizowanie innowacyjnych inwestycji.
Po przerwie na lunch rozpoczęły się konsultacje z ekspertami firmy Deloitte dotyczące najbardziej innowacyjnych projektów. Była to wyjątkowa okazja, aby obecni w czasie konferencji przedsiębiorcy mogli skonsultować z ekspertami swoje pomysły, plany i zamierzenia oraz wyjaśnić jeszcze dogłębniej wszystko to, co wydaje się niejasne, skomplikowane oraz trudne.
Pieniądze na realizację pomysłowych inwestycji są, czekają wręcz na przedsiębiorców, którzy często albo nie zdają sobie sprawy z możliwości pozyskania środków albo nie wiedzą jak mają się za to zabrać. Dlatego też znaczenie tego typu konferencji jest nieocenione, gdyż stwarzają one niepowtarzalną okazję, by po prostu przyjść i posłuchać o olbrzymich możliwościach, jakie stoją przed przedsiębiorcami. Wystarczą tylko chęci.
Zaloguj się Logowanie