Jesteśmy coraz bardziej wymagający wobec firm obecnych na rynku. Oczekujemy nie tylko dobrego produktu czy usługi, ale także odpowiedzialności wobec środowiska naturalnego, pracowników czy społeczeństwa. I chcemy być o tym informowani.
Rok 2009 był prawdziwym sprawdzianem dla działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w Polsce. Wbrew obawom specjalistów z tej dziedziny CSR poradził sobie bardzo dobrze. Kryzys wymuszający znaczne cięcia w budżetach wpłynął negatywne głównie na te firmy, które traktowały działania CSR jako narzędzie szybkiej poprawy wizerunku. Przedsiębiorstwa, dla których społeczna odpowiedzialność stanowiła jednak integralną część strategii biznesowej wyszły z tego sprawdzianu obronną ręką. Jak wskazuje bowiem Ranking Odpowiedzialnych Firm (opracowany przez dr Bolesława Roka, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PricewaterhouseCoopers) w 2009 roku nastąpił wzrost strategicznego podejścia do CSR-u o 25% w stosunku do roku 2008.
Coraz więcej firm dostrzega jak ważna jest dbałość o otoczenie społeczne, prawa pracowników czy zachowanie uczciwej konkurencji. I to nie tylko duże firmy, ale coraz częściej również przedsiębiorstwa średniej wielkości podejmują działania z tego zakresu. Rok 2009 można nazwać przełomowym dla polskiego CSR-u także z powodu powołania przez premiera Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, którego zadaniem jest m.in. promowanie CSR-u. Warto wspomnieć także o stworzeniu na Giełdzie Papierów Wartościowych indeksu firm społecznie odpowiedzialnych RESPECT Index. Powstanie pierwszego w Polsce indeksu z zakresu CSR, który ułatwia ocenę działań zaliczanych do odpowiedzialnego biznesu prowadzonych przez spółki notowane na GPW, jest efektem współpracy GPW, firm Deloitte, Kulczyk Investments oraz magazynu Forbes.
Odpowiedzialny biznes nie może jednak istnieć bez
komunikacji zewnętrznej. Dialog pomiędzy firmą, społeczeństwem i organizacjami pozarządowymi umożliwia bowiem stworzenie odpowiednich relacji ze wszystkimi interesariuszami, co jest niezwykle ważne dla każdej firmy „społecznie odpowiedzialnej”. Informowanie o działaniach z zakresu CSR odbywa się często poprzez Internet. Firmy umieszczają na swoich stronach zakładki opisujące ich społeczne aktywności oraz ujawniają sprawozdania dotyczące CSR-u. Jak podaje ww. Ranking Odpowiedzialnych Firm 56% przedsiębiorstw potwierdza dostępność do informacji na temat CSR na stronie głównej ich witryny internetowej. Docieranie on-line do zainteresowanych jest jednak w pełni zrozumiałe ze względu na wszechobecność tego narzędzia.{mospagebreak}Coraz popularniejsze w Polsce stają się również raporty społeczne, które na świecie są jedną z najważniejszych form informowania o działaniach z zakresu CSR-u. Raport nie tylko pokazuje osiągnięcia z zakresu CSR-u, ale także uświadamia odbiorcom, że firma traktuje działania społeczne jako integralną część swojej strategii. Ponadto sam proces raportowania związany jest z obserwacją występujących na rynku trendów oraz szans i zagrożeń, co umożliwia szybszą reakcję na zmieniające się warunki otoczenia. O stale rosnącym znaczeniu raportów społecznych świadczy także organizowany od 2007 roku konkurs „Raporty Społeczne”, który ma na celu wyróżnienie przedsiębiorstw najlepiej sporządzających raporty, a także popularyzację samego raportowania.
Kolejną wykorzystywaną formą w komunikacji z otoczeniem jest udział w programach, konkursach i rankingach. Najbardziej znane w Polsce inicjatywy z zakresu CSR to: Ranking Odpowiedzialnych Firm, Dobroczyńca Roku czy Przedsiębiorstwo Fair Play. Kolejne inicjatywy oceniania działań społecznie odpowiedzialnych powstają jak grzyby po deszczu i są najlepszą rekomendacją dla firm praktykujących CSR, ponieważ honorują rzetelne i wiarygodne działania. Podobnie doskonałą rekomendacją są również konferencje na temat społecznej odpowiedzialności, które analizują polski rynek CSR-u, a także szukają nowych sposobów realizacji założeń odpowiedzialnego biznesu.
Możliwości komunikowania o działaniach społecznie odpowiedzialnych jest zatem dużo. Warto w nie zainwestować, gdyż CSR to dzisiaj istotny element wizerunku firmy. Społeczna odpowiedzialność biznesu opiera się bowiem na zasadzie „win-win” (wygrana-wygrana), przynoszącej korzyści obu stronom. Niech przynosi więc i nam.
Zaloguj się Logowanie