Czy jesteśmy na dobrej drodze?

Konferencja pt. „Czy jesteśmy na dobrej drodze? – odbyła się odbyła się 17 marca br. Dotyczyła stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w kontekście raportu Banku Światowego na temat bezpieczeństwa na drogach krajów w Europie Centralnej i Wschodniej. Została zorganizowana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowegov i Bank Światowy.

Zagadnienia poruszone podczas konferencji dotyczyły analizy systemu zarządzania bezpieczeństwem na drogach w Polsce, które przedstawiono w raporcie „Transport Policy Note for Poland”. Dane pokazujące sytuację w pozostałych krajach Europy Centralnej i Wschodniej oraz Centralnej Azji znalazły się w opublikowanym raporcie „Death on Wheels”: Making Roads Safe in Europe and Central Asia.

Dyskusję na temat przyczyn obecnej sytuacji na drogach podjął min.: Radosław Stępień, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wiceprzewodniczący KRBRD oraz Patricio Marquez, główny specjalista ds. Zdrowia Publicznego Banku Światowego.

Ocena sytuacji w Polsce
Wnioski jakie zostały przedstawione podczas konferencji to poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce, w ciągu ostatnich dziesięciu lat. W roku 2000 odnotowano najwyższe wskaźniki wypadków w ostatnim dziesięcioleciu w Polsce.

Dla porównania rok 2008 i 2009 przyniósł dalszy spadek liczby wypadków o 9,9%; zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach o 15,9% oraz spadek liczby rannych o 9,8% .

Jednakże statystyki, które się utrzymują należą do najgorszych w Unii Europejskiej. Podczas konferencji powołano się na założenia programu GAMBIT, Krajowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który łączy ze sobą cele Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, Politykę Transportową Państwa na lata 2005-2025 oraz zadania wyznaczone przez UE w ramach członkowstwa Polski.{mospagebreak}Zauważalne są różnice pomiędzy wyznaczonymi celami programu GAMBIT a rzeczywistymi statystykami dotyczącymi liczby wypadków. Do osiągnięcia wyznaczonego poziomu wypadków śmiertelnych, Polska powinna na dzień dzisiejszy zmniejszy ich ilość o 50%.

Jednakże główny cel, jaki przyświeca programowi GMBIT to dążenie do jedynego w pełni zadowalającego poziomu wypadków śmiertelnych na drogach – na poziomie 0.

Zapobieganie wypadkom
Do najczęstszych przyczyn wypadków w ruchu drogowym zalicza się nadmierną prędkość pojazdów, nie dostosowanie się do warunków panujących na drogach, brawurę oraz wymuszanie pierwszeństwa przejazdu. Ofiarami wypadków śmiertelnych najczęściej padają piesi i rowerzyści. Chociaż statystyki pokazują, iż prowadzone do tej pory działania przynoszą poprawę to skala zjawiska wymaga dalszych prac. Dlatego też jeszcze w tym roku zostaną uruchomione kolejne kampanie społeczne tj. kampania „Prędkość zabija”. Kampania ta prowadzona będzie przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego od 1 do 30 kwietnia br. Ma ona na celu uświadomienie kierowcom, jak poważne mogą być konsekwencje szybkiej jazdy samochodem ponieważ dotykają one nie tylko poszkodowanych, ale całe rodziny, które straciły kogoś bliskiego. W ramach tej inicjatywy pojawią się zdjęcia na autobusach reklamujące kampanie w największych miastach Polski: Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu i Warszawie.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj