Kredyty preferencyjne w 2010 roku

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wykorzystując środki krajowe, stosuje pomoc w formie dopłat do oprocentowania kredytów bankowych od początku swojej działalności, tj. od 1994 r. Obecnie pomoc dotyczy gospodarstw rolnych, działów specjalnych produkcji rolnej i zakładów przetwórstwa produktów rolnych, korzystających z kredytów udzielanych ze środków własnych banków współpracujących z Agencją i udzielana jest

zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 22, poz. 121 ze zm.).

Agencja stosuje dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i „klęskowych”. Dodatkową pomocą dla kredytobiorców są oferowane przez Agencję poręczenia i gwarancje spłaty kredytów. Ponadto, rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 2009 r. umożliwia Agencji udzielanie pomocy w nie stosowanej dotychczas formie, tj. w postaci częściowej spłaty kapitału kredytu bankowego.

Zakres rzeczowy na 2010 rok
Kierownictwo Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, uwzględniając, planowaną w ustawie budżetowej na 2010 r. wysokość środków finansowych, zaakceptowało zakres rzeczowy zadań do realizacji w 2010 r. przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach pomocy krajowej, który w zakresie preferencyjnego kredytowania obejmuje:

- kontynuowanie dopłat do oprocentowania kredytów udzielonych w latach 1994-2009,

- stosowanie dopłat do oprocentowania nowo udzielanych kredytów inwestycyjnych w ramach następujących linii kredytowych: na zakup użytków rolnych nKZ, młody rolnik nMR, linie branżowe nBR, na zakup użytków przeznaczonych na utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rodzinnego nGR, na inwestycje w zakresie nowych technologii produkcji nNT, podstawowa nIP, dla grup producentów rolnych nGP, osadnictwo rolnicze na gruntach Skarbu Państwa nOR,

- udzielanie pomocy w formie częściowej spłaty kapitału kredytów na realizację inwestycji w gospodarstwach rolnych (projekt warunków i zasad udzielania kredytów w fazie przygotowania),

- stosowanie dopłat do oprocentowania kredytów na wznowienie produkcji oraz odtworzenie środków trwałych w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich,

- realizację udzielonych, a także udzielanie nowych poręczeń i gwarancji (w tym poręczeń spłaty kredytów studenckich).{mospagebreak}Decyzja, podjęta przez Kierownictwo MRiRW, umożliwia Agencji udostępnienie gospodarstwom rolnym, działom specjalnym produkcji rolnej oraz zakładom przetwórstwa produktów rolnych wszystkich preferencyjnych linii kredytowych, które oferowane były w roku ubiegłym, tj.:

- kredyt na realizację inwestycji w gospodarstwach rolnych, działach specjalnych produkcji rolnej i przetwórstwie produktów rolnych (Symbol nIP), 􀁘 kredyt na zakup użytków rolnych (Symbol nKZ),

- kredyt na utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby, które nie ukończyły 40 roku życia (Symbol nMR),

- kredyt na zakup użytków rolnych przeznaczonych na utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rodzinnego w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) (Symbol nGR),

- kredyt na realizację inwestycji w rolnictwie i przetwórstwie produktów rolnych przez grupy producentów rolnych utworzone na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 ze zm.) (Symbol nGP),

- kredyt na realizację inwestycji w zakresie nowych technologii produkcji w rolnictwie zapewniających wysoką jakość produktu (Symbol nNT),

- kredyt na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa, zaakceptowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i ministra właściwego do spraw finansów publicznych (Symbol nOR),

- kredyt w ramach “Branżowego programu rozwoju wspólnego użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych” (Symbol nBR10),

- kredyt w ramach „Branżowego programu restrukturyzacji przetwórstwa ziemniaka na skrobię w Polsce” (Symbol nBR13),

- kredyt na realizację inwestycji w ramach „Programu wspierania restrukturyzacji i modernizacji przemysłu mięsnego, chłodnictwa składowego i przetwórstwa jaj w Polsce” (Symbol nBR14),

- kredyt na realizację inwestycji w ramach „Branżowego programu mleczarstwa” (Symbol nBR15),

- kredyt inwestycyjny na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę (Symbol nKL01),

- kredyt obrotowy na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę (Symbol nKL02).{mospagebreak}Zmiany w preferencyjnym kredytowaniu
W ostatnim okresie Agencja wprowadziła do „Warunków i zasad udzielania kredytów z dopłatą ARiMR do oprocentowania” zmiany, umożliwiające m.n.:

- Ubieganie się przez zakłady przetwórstwa produktów rolnych o kredyty na inwestycje w przetwórstwie produktów rolnych z dopłatami ARiMR do oprocentowania, stosowanymi na zasadach pomocy de minimis. Zmiana dotyczy linii nIP, nBR13, nBR14, nBR15 i nGP. Dotychczas z tych kredytów korzystały zakłady przetwórstwa produktów rolnych będące małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu przepisów załącznika I do rozporządzenia Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 9.8.2008, str. 38)1. Dzięki wprowadzonej modyfikacji, polegającej na dodaniu zapisów umożliwiających stosowanie dopłat do oprocentowania powyższych kredytów na zasadach pomocy de minimis, kredyty będą udzielane zakładom przetwórstwa produktów rolnych,bez względu na ich wielkość. Zakłady przetwórstwa produktów rolnych będące małym lub średnim przedsiębiorstwem mogą wybrać czy ubiegać się o kredyt z dopłatami stosowanymi na dotychczasowych zasadach czy też o kredyt z dopłatami stosowanymi na zasadach pomocy de minimis. Natomiast zakłady, które nie spełniają kryteriów małego lub średniego przedsiębiorcy, mogą skorzystać z kredytów objętych dopłatami Agencji stosowanymi wyłącznie na zasadach pomocy de minimis. Powyższa pomoc de minimis udzielana będzie zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379z 28.12.2006, str. 5), co oznacza, że niebędzie mogła przekroczyć równowartości 200 000 EUR w okresie trzech lat, z uwzględnieniem kwot pomocy de minimis ze wszystkich tytułów. W związku z tym dopłaty do oprocentowania kredytu jako pomoc de minimis stosowane będą w okresie pierwszych trzech lat od dnia udzielenia kredytu w wysokości nieprzekraczającej 200 000 EUR2. Kredytobiorcy będą mogli występować o stosowanie dopłat do oprocentowania w dalszym okresie kredytowania składając w banku wnioski o udzielenie pomocy de minimis na kolejne trzy lata (lub na krótszy okres, jeżeli do spłaty kredytu pozostało mniej niż trzy lata). Liczba takich wniosków zależy od długości okresu kredytowania. Ubiegając się o kredyt, do składanego w banku wniosku należy dołączyć oświadczenie o pomocy de minimis otrzymanej w bieżącym roku budżetowym oraz w ciągu 2 lat budżetowych go poprzedzających. Na jego podstawie Bank ustali czy wysokość pomocy de minimis udzielonej wnioskodawcy nie przekroczy równowartości 200 000 EUR w okresie trzech lat, z uwzględnieniem kwot pomocy de minimis ze wszystkich tytułów. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o kredyt i zawarcia umowy kredytu kredytobiorca otrzyma wydane przez ARiMR zaświadczenie o pomocy de minimis zawierające informację o wysokości pomocy udzielonej w formie dopłat do oprocentowania kredytu.{mospagebreak}- Udzielanie preferencyjnych kredytów inwestycyjnych rencistom mającym ustalone prawo do renty z tytułu innego niż niezdolność do pracy. Zmiana wprowadzona została do wszystkich linii kredytowych, z których mogą korzystać osoby fizyczne, aby umożliwić udzielanie kredytów osobom mającym przyznane prawo do renty rodzinnej.

- Dalsze stosowanie dopłat do oprocentowania kredytów zaciągniętych w ramach linii nMR, nGR lub nOR w wysokości przewidzianej dla linii nIP w przypadku zmiany przez kredytobiorcę formy prawnej działalności.

Kredyty z linii nMR, nGR i nOR udzielane są wyłącznie osobom fizycznym. Nowe zapisy umożliwiają kredytobiorcom zmianę formy prawnej działalności bez utraty prawa do dopłat do oprocentowania kredytu. Bank może wyrazić zgodę na przejęcie długu przez powstałą w wyniku przekształcenia spółkę jawną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, przy czym w dalszym okresie kredytowania dopłaty do oprocentowania stosowane będą na niższym poziomie – w wysokości przewidzianej dla linii nIP.

Ponadto, z uwagi na zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885), zgodnie z którymi dotychczas obowiązujący „Wykaz działalności…” oparty na PKD-2004 mógł być stosowany do 31.12.2009 r., wprowadzono nowy „Wykaz działalności w zakresie rolnictwa i przetwórstwa produktów rolnych wspomaganych przez ARiMR w postaci dopłat do oprocentowania kredytów” dostosowany do PKD-2007.

Realizacja pomocy kredytowej w 2009 roku
Od 01.01.2009 r. do 31.12.2009 r. Banki współpracujące z ARiMR udzieliły 10 547 preferencyjnych kredytów inwestycyjnych w łącznej kwocie 1 751 061 tys. zł. Wartość inwestycji realizowanych przy udziale kredytów wyniosła 2 383 170 tys. zł. Średnio kredyt stanowił 73,48% wartości planowanych inwestycji, a pozostałe 26,52% kredytobiorcy finansowali wkładem własnym.

W analizowanym okresie inwestycje realizowane przy udziale kredytów objętych dopłatami ARiMR do oprocentowania służyły przede wszystkim poprawie struktury agrarnej gospodarstw rolnych, którym udzielono na ten cel 6 556 kredytów (62,16%) oraz poprawie efektywności produkcji, polegającej w szczególności na zmniejszeniu kosztów wytwarzania – 2 130 kredytów (20,20%).

Ponadto, realizowane inwestycje miały na celu zwiększenie oferty towarowej oraz jej lepsze dostosowanie do wymagań rynku, poprawę warunków w zakresie wymagań dotyczących dobrostanu zwierząt, poprawę jakości i promocji produktów rolnych, utrzymanie lub poprawę warunków w zakresie wymagań dotyczących ochrony środowiska.

Największy udział w kwocie zaciągniętych kredytów preferencyjnych miały gospodarstwa rolne prowadzące działalność w zakresie uprawy zbóż, którym banki udzieliły kredytów na łączną kwotę 555 570 tys. zł (31,73%), podmioty realizujące inwestycje związane z chowem i hodowlą bydła – 193 314 tys. zł (11,04%), działy specjalne produkcji rolnej inwestujące w drobiarstwo – 154 824 tys. zł (8,84%), a także podmioty zajmujące się chowem i hodowlą trzody chlewnej – 72 001 tys. zł (4,11%).{mospagebreak}Analizując liczbę kredytów udzielonych w ramach poszczególnych linii kredytowych stwierdzić można, że największym zainteresowaniem cieszyły się kredyty na zakup gruntów rolnych – nKZ (5 451 kredytów, tj. 51,68% wszystkich udzielonych kredytów), a w następnej kolejności kredyty dla młodych rolników – nMR, z których skorzystało 3 065 osób (29,06% wszystkich kredytobiorców), a także kredyty inwestycyjne podstawowe – nIP (944 kredyty, tj. 8,95%) i kredyty na nowe technologie produkcji – nNT (605 kredytów, tj. 5,74%).

Z analizy struktury kwot kredytów inwestycyjnych udzielonych w 2009 r. wynika, że największy udział w kwocie udzielonych kredytów mają następujące linie kredytowe:

- kredyty na zakup gruntów rolnych – nKZ – 681 620 tys. zł (38,93%),

- kredyty dla młodych rolników – nMR – 623 895 tys. zł (35,63%),

- kredyty na nowe technologie produkcji – nNT – 206 398 tys. zł (11,79%),

- kredyty inwestycyjne podstawowe – nIP – 132 661 tys. zł (7,58%).

Kredyty udzielane były przez osiem banków posiadających zawarte z ARiMR umowy o współpracy. W omawianym okresie najwięcej kredytów inwestycyjnych objętych dopłatami ARiMR do oprocentowania udzieliły:

- Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. – 3 967 kredytów w łącznej kwocie 513 823 tys. zł,

- SGB Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A. – 3 050 kredytów (481 111 tys. zł),

- Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. – 1 725 kredytów (475 207 tys. zł),

- Mazowiecki Bank Regionalny S.A. – 1 636 kredytów (216 339 tys. zł).

Pozostałe banki, tj.: Bank Pekao S. A., Bank Zachodni WBK S.A., ING Bank Śląski S.A. i Bank rzemysłowo- Handlowy S.A. udzieliły łącznie 169 kredytów na kwotę 64 582 tys. zł. W 2009 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiadając na wnioski przedłożone przez wojewodów wyraził 52 zgody na uruchomienie przez ARiMR preferencyjnych kredytów klęskowych. W wyniku powodzi, gradu, deszczu nawalnego suszy, huraganu, pioruna i przymrozków wiosennych poszkodowanych zostało 54 028 podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne i działy specjalne produkcji rolnej. Komisje, powołane przez wojewodów do szacowania strat, stwierdziły, że klęski wystąpiły we wszystkich województwach na łącznej powierzchni ponad 288,7 tys. ha, a poniesione straty wyniosły łącznie 633 497 tys. zł.

W okresie styczeń – grudzień 2009 r., na podstawie zgód MRiRW, wydanych w 2008 i 2009 roku, banki udzieliły 40 486 kredytów inwestycyjnych i obrotowych na wznowienie produkcji rolnej po klęskach w łącznej kwocie 789 752 tys. zł, w tym:

- 36 kredytów inwestycyjnych na kwotę 855 tys. zł,

- 40 450 kredytów obrotowych na kwotę 788 897 tys. zł.

W zakresie pomocy, udzielanej w formie poręczeń i gwarancji, podobnie jak w latach ubiegłych, największym zainteresowaniem cieszyły się poręczenia kredytów studenckich. W 2009 r. ARiMR udzieliła 468 studentom, zamieszkującym obszary wiejskie, poręczeń spłaty kredytów studenckich w łącznej wysokości 5 842 tys. zł. Jednocześnie z przedłożonych przez banki zapotrzebowań na zabezpieczenia spłaty kredytów udzielonych studentom w roku akademickim 2009/2010 wynika, że wnioski o udzielenie przez ARiMR poręczenia złożyły 222 osoby, a łączna wysokość wnioskowanych poręczeń wynosi 2 945 tys. zł.

Ponadto, w 2009 r. ARiMR udzieliła:
- 3 poręczeń spłaty kredytów inwestycyjnych w łącznej kwocie 841 tys. zł,
- 1 poręczenia spłaty kredytu „klęskowego” w kwocie 65 tys. zł.

/MINROL

Zaloguj się Logowanie

Komentuj