The Wide Lens – nowa strategia innowacyjności

Ron Adner, profesor amerykańskiej Tuck School of Business właśnie opublikował przełomową książkę na temat ekosystemów innowacji. W swojej nowej książce, The Wide Lens, Ron Adner, profesor Tuck Business School wyjaśnia dlaczego duże firmy upadają, mimo że wydaje się, że wszystko robią poprawnie. Na podstawie swoich badań naukowych i długoletnich obserwacji w terenie obejmujących branże tak różne jak transport i telekomunikacja, od Kenii aż do Kalifornii, Adner, specjalista w dziedzinie innowacji, wskazuje na ukrytą strukturę sukcesu w otaczającym nas świecie pełnym współzależności.

„Smutna prawda jest taka, że mnóstwo firm upada dlatego, że zbyt długo intensywnie koncentruje się na swoich własnych procesach innowacyjnych i nie przykłada wagi do otaczającego ich ekosystemu innowacji warunkujących osiągnięcie sukcesu”, pisze Adner. „W otaczającym nas świecie pełnym współzależności, do osiągnięcia sukcesu potrzeba więcej niż tylko spełniania danych obietnic. Należy sprawić, aby wszyscy nasi partnerzy mogli także wywiązywać się ze swoich”.

W swojej nowej książce, Adner podkreśla, że jest kilka problemów, które często pogrążają wielkich przywódców, nawet jeśli ci umieją określić rzeczywiste potrzeby konsumentów, produkują doskonałe produkty i potrafią wyprzedzić konkurencję rynkową. Jeśli zamiast koncentrowania się na produktach, firmy rozszerzyliby oni swoje pole widzenia, dostrzegliby jak zmieniają się warunki osiągnięcia sukcesu przy przejściu ze świata odosobnionych produktów do świata współzależnych od siebie decyzji.

Adner podaje przykłady firm, które używały takich metod i osiągnęły sukces – Apple używało obejmującej cały ekosystem strategii, która wzmogła zainteresowanie tworzeniem aplikacji i iTunes store; Amazon opracował Kindle, aby kusić reklamodawców w równym stopniu co użytkowników końcowych; Better Place, nowo powstała firma branży technologicznej, dzięki wprowadzeniu rozwiązań ekosystemowych, które były tak dalekie wielkim fabrykom pojazdów elektrycznych, sprawiła, że samochody elektryczne stały się dostępniejsze dla zwykłych ludzi.

Opisuje on też kilka historii świetnych, innowacyjnych pomysłów, które zakończyły się zupełnym fiaskiem komercyjnym :

  • Nokia wydała miliony, aby dzięki słuchawkom 3G być firmą wiodącą na rynku. Nie udało jej się jednak celu osiągnąć, gdyż kluczowi partnerzy w jej środowisku nie dopełnili tej innowacyjnej oferty na czas. Do czasu zaś, w którym skomercjalizowane zostały już były video streaming, usługa geolokalizacji i funkcja płatności automatycznych, konkurencja nadrobiła zaległości innowacyjne (obecnie, widzimy ten sam schemat przy wdrażaniu telewizji 3D).
  • Pfitzer i jego cudowna insulina do wdychania, która po zatwierdzeniu przez FDA, została przyjęta z entuzjazmem przez analityków Wall Street i wypuszczona z wielką ekscytacją, skończyli jako jedna z największych porażek przemysłu farmaceutycznego, kiedy to endokrynolodzy odmówili przeprowadzania wymaganych do jej stosowania badań na wydolność płuc.

  • Michelin ze swoją wielką innowacją w dziedzinie opon zaprojektowanych do wytrzymywania nawet 200 km (ok. 125 mil) po rozerwaniu, nawet pomimo poparcia głównych producentów samochodów nie odniosła sukcesu, gdyż firma nie spostrzegła na czas, że przed wypuszczeniem ich na rynek nie było wystarczającej ilości zakładów, które mogłyby naprawiać takie opony po ich zużyciu.

Ron Adner – bada przyczyny sukcesów i porażek różnych innowacyjnych pomysłów przez ostatnich dziesięć lat. Jest on profesorem specjalizującym się w strategiach rynkowych w Tuck School of Business w Dartmouth, a wcześniej w INSEAD. Przeprowadza także szkolenia i jest konsultantem dla wielu spółek z całego świata. Jego artykuły ukazywały się w takich publikacjach jak Forbes, The Wall Street Journal, Financial Times czy Harvard Business Review.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj