116 000 czyli ostatnia szansa

Opublikowane sprawozdanie stanowi ostatnie wezwanie Komisji w sprawie uruchomienia numeru interwencyjnego dla zaginionych dzieci i potraktowania tej kwestii priorytetowo. W sprawozdaniu wskazano również główne przeszkody utrudniające wprowadzenie numeru interwencyjnego oraz przedstawiono praktyczne rozwiązania, z których mogą skorzystać rządy tych państw członkowskich, które jeszcze go nie uruchomiły.

Komisja zidentyfikowała dwie podstawowe przeszkody: pierwszą z nich jest brak informacji o istnieniu numeru interwencyjnego, którą powinny otrzymywać władze publiczne i operatorzy, drugą stanowią koszty – zarówno koszty świadczenia usługi, jak i koszty połączeń z numerem 116 000. Aby zaradzić tym problemom Komisja przedstawiła przykłady dobrych praktyk opartych na doświadczeniach państw, które wdrożyły już tę usługę. Wśród nich znalazły się miedzy innymi:

-Dostępność usługi w wielu językach: w Rumunii usługa świadczona jest w językach: francuskim, angielskim i hiszpańskim. W Grecji usługa dostępna jest również w języku angielskim.

-Ukierunkowane szkolenia: takie szkolenia prowadzone są dla operatorów usługi w Hiszpanii, Rumunii i na Węgrzech, gdzie personel stanowią zazwyczaj pracownicy społeczni i psycholodzy. Osoby obsługujące numer interwencyjny są również szkolone w zakresie zasad proceduralnych, sposobu odbierania rozmów oraz radzenia sobie z emocjami rozmówcy, takimi jak złość czy panika.

-Umowy o współpracy pomiędzy usługodawcami a organami ścigania lub sądowniczymi: mogą one usprawnić postępowanie w poszczególnych sprawach. Takie umowy zawarto w Belgii, Hiszpanii, Francji, Portugalii i Rumunii.

Komisja proponuje, aby w oparciu o najlepsze praktyki opracować jednolite minimalne normy gwarantujące wysoką jakość usługi w całej Unii Europejskiej, tak aby rodzice oraz dzieci – niezależnie od miejsca pobytu – mogli liczyć na taką samą pomoc.

Do momentu pełnego uruchomienia numeru interwencyjnego we wszystkich 27 państwach członkowskich UE Komisja będzie również organizować spotkania na wysokim szczeblu ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami. Pozwolą one podnieść poziom wiedzy, umożliwią wymianę najlepszych praktyk oraz pomogą w określeniu praktycznych narzędzi zapewniających skuteczne funkcjonowanie numeru interwencyjnego i wysoką jakość oferowanych usług. Na znak solidarności z zaginionymi dziećmi i ich rodzinami spotkania będą odbywać się około 25 maja każdego roku, kiedy to obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego.

Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj