Ministerstwo Gospodarki pracuje nad konkurencyjnością i bezpieczeństwem na rynku paliw

Ministerstwo Gospodarki przygotowuje przepisy, które zwiększą konkurencyjność na rynku
gazu ziemnego i ropy naftowej oraz określą szczegółowo m.in. procedury postępowania w
sytuacji zagroŜenia bezpieczeństwa paliwowego państwa. 30 czerwca 2010 r. Kierownictwo
resortu zapoznało się z informacją o funkcjonowaniu regulacji w tym obszarze.

Z oceny wynika, że konieczne są zmiany w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym. Głównym ich celem będzie zwiększenie konkurencji na rynku gazu ziemnego. Resort chce to osiągnąć m.in. poprzez możliwość magazynowania gazu ziemnego w instalacjach poza granicami kraju oraz zwiększenie progów uprawniających do ubiegania się o uzyskanie zwolnienia z obowiązku utrzymywania jego zapasów.

Zgodnie z analizą Departamentu Ropy i Gazu (DRO) przejrzystość regulacji prawnych zwiększyły ostatnie zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw oraz ustalania ich ilości. Wprowadzenie rozporządzenia przyczyniło się do zwiększenia przejrzystości w zakresie sposobu obliczania wymaganej ilości zapasów dla producentów i handlowców objętych obowiązkiem utrzymywania zapasów ropy naftowej lub paliw. Ponadto określiło szczegółowo sytuacje, w których producent i handlowiec mogą wystąpić do ministra właściwego do spraw gospodarki o zezwolenie na czasową zmianę utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw tworzonych w zakresie paliw ciekłych w grupach innych niż były tworzone, a także mogą wystąpić o zezwolenie na czasowe niepowiększanie zapasów obowiązkowych.

W informacji DRO zwrócono także uwagę na potrzebę nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie. Wynika to z implementacji do polskiego systemu prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw. Zmiany przepisów obejmą większą liczbę stacji paliw, a także sprecyzują termin dostosowania stacji do wymogów wskazanych w Dyrektywie. {mospagebreak}Zdaniem Departamentu Ropy i Gazu aktualizacji wymaga również rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnego poziomu dywersyfikacji dostaw gazu z zagranicy, które weszło w życie jeszcze przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Jego treść określa maksymalny udział gazu importowanego z jednego kraju pochodzenia w stosunku do całkowitej wielkości gazu importowanego w danym roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami gaz sprowadzany z państw UE nie zostaje zaliczony do importu. W związku z tym dostawcy tego surowca są zmuszeni do poszukiwania źródeł dostaw poza krajami UE, gdyż nabycie gazu wewnątrz Wspólnoty nie jest zaliczane do importu.
***
Przygotowanie przeglądu wynikało z realizacji jednego z celów strategicznych Ministerstwa Gospodarki „Lepsze regulacje
prawne”.

/Ministerstwo Gospodarki

Zaloguj się Logowanie

Komentuj