Sytuacja sektora MSP w ocenie przedsiębiorców

Firmy sektora MSP chcą się rozwijać – wynika z raportu Departamentu Analiz i Prognoz Ministerstwa Gospodarki. Więcej przedsiębiorców deklaruje zamiar ponoszenia nakładów inwestycyjnych a także tworzenie nowych miejsc pracy. Coraz większa liczba firm spodziewa się także wzrostu przychodów.

Po raz pierwszy od 2006 r. wzrósł wskaźnik prognozy inwestycji (choć pozostaje on na niskim poziomie). Przedsiębiorstwa przeznaczały środki finansowe głównie (5 – 50 tys. zł.) na pojazdy, wyposażenie, meble oraz sprzęt. Najczęściej inwestowały firmy świadczące usługi przewozowe (ponad 90 proc.) oraz zajmujące się działalnością usługową (70 proc.).

Badania pokazały, że osłabienie gospodarcze w I półroczu br. przedsiębiorcy traktują jako przejściowe. Wiele firm z dużych miast odpowiedziało, że nie odczuło skutków kryzysu. W porównaniu do poprzednich badań wzrósł również udział przedsiębiorców oczekujących poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Co dziesiąty mikroprzedsiębiorca spodziewa się wzrostu przychodów. W grupie firm małych i średnich więcej ankietowanych liczy na wzrost przychodów niż na ich spadek. Przewidywania dotyczące wyniku finansowego w najbliższym półroczu są również bardziej optymistyczne niż w poprzedniej ankiecie.

Pomimo osłabienia koniunktury, wciąż duży odsetek przedsiębiorców deklarował, że zatrudnił nowych pracowników. Co dziesiąte mikroprzedsiębiorstwo i co czwarta mała i średnia firma posiadały wolne stanowiska pracy. Większe spółki znacznie częściej mogą wybierać w trakcie rekrutacji spośród kilku kandydatów. W grupie firm małych w co trzecim przypadku zgłosiło się więcej niż pięciu kandydatów (w średnich przedsiębiorstwach udział ten wynosił 40 proc.).

Wśród eksporterów (blisko trzy czwarte spośród nich zadeklarowało, że dokonywało rozliczeń w euro) zdecydowanie przeważają osoby uważające, że przyjęcie wspólnej waluty będzie miało pozytywny wpływ na firmę (ponad 60 proc. odpowiedzi). W grupie nieeksporterów pozytywną opinię formułowało ponad 20 proc.

W pierwszej połowie bieżącego roku z usług otoczenia biznesu skorzystało blisko dwie trzecie firm Szczególnie chętnie z konsultingu gospodarczego, doradztwa personalnego i prawnego oraz różnych form reklamy korzystają firmy małe i średnie.

Podobny odsetek przedsiębiorców korzysta z serwisów internetowych Ministerstwa Gospodarki. (MG)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj