Linki sponsorowane w pasku wyszukiwania

Linki sponsorowane zwane potocznie Google Adwords stanowią jedną z najmniej inwazyjnych form reklamy w sieci. Korzysta z niej już kilka milionów użytkowników aktywnie promując swoje witryny. O skuteczności tego narzędzia przekonało się już tysiące reklamodawców, a setki Internautów zakupiło produkt dzięki szybkiemu dotarciu do oferty. Analizując te dane Google rozpoczęło sukcesywnie wprowadzać nowe miejsca dla tej formy reklamy. Prócz wyników wyszukiwania, kampanie Adwords zajęły powierzchnie na Google Image Search oraz Google finance. Na tym jednak nie koniec. Od tygodnia zza oceanu docierają informacje o tym, że Google testuje linki w pasku wyszukiwania Google Suggest. Czy wprowadzając linki sponsorowane w wyniki wyszukiwania nadal będzie można mówić o nich jako nieinwazyjnej formie reklamy?


Google wie wszystko…
Google to jeden z olbrzymów na rynku Internetowym, który posiada największą bazę informacji na temat swoich użytkowników. Każde z nowo udostępnianych narzędzi posiada odpowiednie statystyki, które gromadząc dane służą późniejszym analizom nad poprawą jego skuteczności. Dzięki temu poszukiwanie nowych możliwości skutecznej reklamy staje się znacznie prostsze. Z badań jasno wynika, że jednymi z najskuteczniejszych reklam w sieci są linki sponsorowane choćby ze względu na możliwość wyboru jaką dają użytkownikowi. Ponad to położenie w centralnym punkcie wyszukiwarki, gdzie najczęściej pada wzrok użytkownika, przeważa o ich skuteczności. Osiągając wysoką popularność wśród reklamodawców dały twórcom punkt do namysłu nad ich rozbudową. Najpierw na stronach popularnych narzędzi, obecnie jako kolejny punkt wyszukiwania dla użytkowników.
 
Nowa lokalizacja, nowe możliwości.
Od pewnego czasu Google eksperymentowało z wynikami wyszukiwań aż wprowadziło Google suggest. Dla wielu użytkowników narzędzie to okazało się na tyle przydatne, że korzysta z niego na co dzień w poszukiwaniu informacji. Stało się jednocześnie ogniwem do powstania kolejnej powierzchni reklamowej dla reklamodawców. Musze przyznać, że całkiem skutecznej. Reklamy w tej formie zawsze pozostaną tańsze od reklam banerowych, a wyświetlając się w centralnym punkcie będą stanowić najskuteczniejsze narzędzie do promocji w sieci – mówi Anna Sikorska, SEO Director w Adseo.pl
 
Zgodnie z zamierzeniem reklamy mają pojawiać się już na początku rozwinięcia, podczas wyszukiwania danej frazy. Reklama dopasowuje się do poszukiwanego słowa, a co za tym idzie w każdej chwili może ulec zmianie zależnie od tego jak wyraz zostanie zakończony. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca możliwe będzie wyświetlanie tylko jednej reklamy dlatego reklamodawcom przyjdzie walczyć zacięcie o honorowe miejsce w wyszukiwaniach.
 
Pozytywnie czy negatywnie?
Z pewnością jednym podstawowych atutów tego narzędzia jest to, że reklamy pojawiać się będą już po wpisaniu pierwszych trzech liter wyrażenia. Reklama zamieszczona na pierwszym miejscu wyników będzie łatwo dostępna i dobrze widoczna dla Internauty. Związana z wyszukiwaną frazą, bez dodatkowych funkcji, idealnie wpasowywać się będzie w target, a tym samym zainteresowania użytkownika. Innymi słowy target w przypadku tego narzędzia będzie idealnie dopasowany do oferowanego produktu.
 
Powstają jednak dwa podstawowe pytania. Jakie koszty reklamodawca będzie musiał poświęcić aby jego reklama pojawiła się w tym miejscu oraz jaka będzie skuteczność tego narzędzia? Dobrze wiemy, że w reklamie nie liczą się już przypadkowe kliknięcia. Podstawową sprawę odgrywa target oraz świadomość kliknięcia użytkownika. W tym wypadku mając reklamę na „celowniku” kursora prawdopodobnie spora ilość kliknięć będzie zupełnie przypadkowa co w odniesieniu do skuteczności reklamy nie będzie pozytywnie o na nią wpływać.
 
Wprawdzie narzędzie jest dopiero w fazie testów wielu reklamodawców czeka na moment kiedy pojawi się na polskim rynku. Analizy testów prowadzone w Stanach wskazują na pozytywny finał. Pozostaje jednak pytanie czy linki sponsorowane nadal pozostaną jedną z tańszych form reklamy na rynku oraz jak będzie wyglądała licytacja powierzchni reklamowej w wynikach. (red)
 

Zaloguj się Logowanie

Komentuj