Czy Twoja firma przestrzega zasad etycznych w biznesie?

© 123RF

© 123RF

Stwierdzenie „pieniądz rządzi światem” zakłada, że firmy nastawione są wyłącznie na zysk i  a co za tym idzie podejmują decyzje, które mogą być sprzeczne z powszechnie przyjętymi zasadami i normami społecznymi.

Jednak coraz więcej firm odchodzi od tego modelu działania. A wiele z nich zauważyło, że prowadzenie biznesu w taki sposób jest dość ryzykownym zagraniem. Przykładem są producenci ubrań, którzy zlecają ich szycie w krajach azjatyckich. Pożar w fabrykach, podczas których zginęło kilkuset pracowników, zwróciły uwagę konsumentów na problem taniej siły roboczej oraz warunki pracy w szwalniach. Właściciele marek modowych zaczynają zmieniać swe podejście do azjatyckich fabryk oczekując wprowadzenia zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także godnych zarobków i godnego traktowania pracowników.

Dlatego choć zysk jest głównym celem każdego przedsiębiorstwa, to warto jest realizować go w zgodzie z otoczeniem. Działanie według zasad etycznych tak naprawdę usprawnia funkcjonowanie firmy i ogranicza koszty .

Podstawowe wartości etyczne w biznesie to:

  • Odpowiedzialność – firma musi być gotowa wziąć na siebie odpowiedzialność za swoje, nie zawsze właściwe decyzje – zarówno dotyczące zachowania wobec osób trzecich, jak i szkód wyrządzonych środowisku naturalnemu.
  • Działanie na rzecz środowiska, a także społeczności lokalnej – firma musi wiedzieć, że wokół niej również toczy się życie, dlatego ważna jest również jej lokalna aktywność.
  • Przejrzystość – ujawnianie informacji firmy, które mają wpływ na przyszłość pracowników, a także lokalne społeczeństwo.
  • Właściwe postępowanie – firma powinna podejmować decyzje w sposób uczciwy, wiarygodny i rzetelny. Decyzje nie mogą się wiązać z otrzymaniem nielegalnych korzyści. Dodatkowo właściciel firmy, a także pracownicy również powinni razem dbać o dobrą atmosferę w pracy, wykazywać się zaangażowaniem i szacunkiem wobec siebie. Nie należy zapominać o tym, że to ludzie tworzą firmę i de facto ich sposób postępowania wpływa na jej wizerunek.

Firmy coraz częściej decydują się na przeprowadzenie audytu etycznego. Audyt etyczny pomocny jest w weryfikacji stopnia stosowania zasad etycznych w przedsiębiorstwie. Taka ocena ma na celu – jeśli istnieje taka konieczność – poprawę kultury organizacyjnej firmy, przeciwdziałanie korupcji czy poprawę sposobu funkcjonowania w relacjach ze środowiskiem naturalnym.  Firmy chętnie komunikują plany działań wynikające z audytu etycznego, gdyż pozytywnie wpływa to na ich wizerunek.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj