© 123RF
Stwierdzenie „pieniądz rządzi światem” zakłada, że firmy nastawione są wyłącznie na zysk i a co za tym idzie podejmują decyzje, które mogą być sprzeczne z powszechnie przyjętymi zasadami i normami społecznymi.
Jednak coraz więcej firm odchodzi od tego modelu działania. A wiele z nich zauważyło, że prowadzenie biznesu w taki sposób jest dość ryzykownym zagraniem. Przykładem są producenci ubrań, którzy zlecają ich szycie w krajach azjatyckich. Pożar w fabrykach, podczas których zginęło kilkuset pracowników, zwróciły uwagę konsumentów na problem taniej siły roboczej oraz warunki pracy w szwalniach. Właściciele marek modowych zaczynają zmieniać swe podejście do azjatyckich fabryk oczekując wprowadzenia zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także godnych zarobków i godnego traktowania pracowników.
Dlatego choć zysk jest głównym celem każdego przedsiębiorstwa, to warto jest realizować go w zgodzie z otoczeniem. Działanie według zasad etycznych tak naprawdę usprawnia funkcjonowanie firmy i ogranicza koszty .
Podstawowe wartości etyczne w biznesie to:
Firmy coraz częściej decydują się na przeprowadzenie audytu etycznego. Audyt etyczny pomocny jest w weryfikacji stopnia stosowania zasad etycznych w przedsiębiorstwie. Taka ocena ma na celu – jeśli istnieje taka konieczność – poprawę kultury organizacyjnej firmy, przeciwdziałanie korupcji czy poprawę sposobu funkcjonowania w relacjach ze środowiskiem naturalnym. Firmy chętnie komunikują plany działań wynikające z audytu etycznego, gdyż pozytywnie wpływa to na ich wizerunek.
Zaloguj się Logowanie