Musisz mieć kasę fiskalną? Sprawdź ile fiskus może Ci zwrócić

pckf.pl

Źródło: pckf.pl

Przedsiębiorcy, który zobowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży i kwot podatku należnego z użyciem kasy fiskalnej, przysługuje prawo do odliczenia od podatku znacznej części wydatku poniesionego na jej zakup. Musi on jednak spełnić określone warunki.

Zakup kasy rejestrującej to wydatek od ok. 900 do nawet 3 000 zł. Dodatkowo, podatnik musi się również liczyć z późniejszymi kosztami obowiązkowego serwisowania urządzenia. Szansą na obniżenie kosztów jest skorzystanie z ulgi przysługującej na zakup kasy lub drukarki fiskalnej.

Do 700 zł w portfelu, ale dopiero po spełnieniu warunków

Przedsiębiorca, który rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu przy pomocy kasy rejestrującej ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o wartość poniesioną na zakup kasy w wysokości 90% jej ceny netto, nie może być to jednak więcej niż 700 zł. Może też ubiegać się o zwrot podatku. Odliczenia wartości zakupu od podatku można dokonać w deklaracji VAT-owskiej za okres rozliczeniowy, w którym podatnik zaczął używać kasy lub za okresy następujące po nim.

Więcej niż jedna kasa? Więcej niż 700 zł!

W przypadku, gdy przedsiębiorca kupuje kilka kas, limit ten dotyczy każdej z nich z osobna. Podatnik musi jedynie stopniowo rozpoczynać ewidencję w kolejnych kasach fiskalnych, by od każdej z nich uzyskać 90% odpisu. Rozpoczęcie ewidencjonowania powinno nastąpić przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (20%) zgłoszonych kas (po zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych). Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca należy rozpocząć rejestrację sprzedaży z użyciem kolejnych urządzeń w liczbie nie mniejszej, niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu, wynikająca z dokonanego zgłoszenia. Jak to wygląda w praktyce?

- Podatnik otwierający działalność z dniem 20 lutego, na zawiadomieniu o instalacji, zgłasza 13 kas fiskalnych. By otrzymać pełne odliczenie musi w pierwszym dniu pracy uruchomić min. 3 z nich. Kolejne zaś, według harmonogramu: 01.03 – 4 szt., 01.04 – 6 szt. Oczywiście możliwe jest rozpoczęcie działalności z większą, niż minimalna liczbą kas – komentuje Marcin Ciechowicz, kierownik działu serwisu w Polskim Centrum Kas Fisklanych.

Terminy i zawiadomienia

Zarówno w przypadku odliczenia dotyczącego jednej kasy, jak i w przypadku, gdy chodzi o większa ich liczbę, podatnik, by w ogóle z niego skorzystać, musi spełnić szereg warunków. Przede wszystkim, jeszcze przed terminem instalacji urządzenia, konieczne jest złożenie do właściwego Urzędu Skarbowego zgłoszenia o liczbie oraz miejscu instalacji (adresie) urządzeń, które zamierza się stosować do ewidencjonowania.

- Bardzo istotną sprawą jest dotrzymanie obowiązujących terminów. Oznacza to tyle, że kasa rejestrująca musi zostać wprowadzona w tryb fiskalny w dniu, który podano w zgłoszeniu instalacyjnym – opowiada Marcin Ciechowicz z PCKF.

Po dokonaniu fiskalizacji przez uprawnionego serwisanta, w terminie 7 dni od tego momentu, należy złożyć w Urzędzie Skarbowym Zgłoszenie kasy przez podatnika, sporządzone według wzoru z załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. sprawie kas rejestrujących.

Przekraczający limit zwolnienia ze stosowania urządzeń rejestrujących, chcąc skorzystać z ulgi, powinien również posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj