Azja liderem wzrostu pasażerskiego ruchu lotniczego

Jak wynika z badań rynku wykonanych przez firmę Amadeus z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia Amadeus Total Demand Azja jest najdynamiczniej rozwijającym się kontynentem w zakresie podróżowania. Na dziesięć tras międzymiastowych o największej intensywności ruchu siedem przypada właśnie na tą część świata.

Oprócz BRIC, imponującym wzrostem mogą pochwalić się również: Indonezja, Filipiny oraz Chile. Badania obejmują światowe trendy związane z popytem pasażerów dla poszczególnych regionów, krajów i portów lotniczych, porównując ruch pasażerski w roku 2011 do tego w roku 2010. Wszystkie liczby odnoszą się do przelotów pomiędzy dwoma określonymi lotniskami, bez względu na liczbę ewentualnych przesiadek.

Liderem wzrostu podróży międzyregionalnych jest Azja. Ruch między tym kontynentem a Europą oraz Ameryką Północną wzrósł o 9 proc., zaś między Azją i krajami Bliskiego Wschodu o 6 proc., sięgając 38 milionów osób w ciągu roku. Z kolei w roku 2011, o 2 proc. zmniejszyła się liczba pasażerów podróżujących między Afryką i Europą. Była to jedyna para regionów, dla której w omawianym okresie ruch zmniejszył się w istotnym stopniu.

W dalszym ciągu liderami w zakresie pasażerskiego ruchu lotniczego pozostają Ameryka Północna i Europa. W 2011 roku z połączeń na trasach między tymi kontynentami skorzystało ponad 60 milionów osób. Z kolei między Azją i Europą podróże odbyło ponad 53 miliony pasażerów, a między Ameryką Łacińską i Ameryką Północną – 47 milionów pasażerów.

Ciekawe są porównania dotyczące przesiadek. Ponad 50 proc. wszystkich osób podróżujących w trójkącie między Azją, Europą i Ameryką Północną co najmniej raz zmienia samolot. Z drugiej strony, z przesiadką leci tylko 7 proc. wszystkich pasażerów w obrębie Azji – w Europie ten wskaźnik wynosi już 10 proc., a w Ameryce Północnej aż 31 proc. Największe lotniska azjatyckie obsługują mniej połączeń z przesiadkami niż porty w Ameryce Północnej i Europie. Średni współczynnik przesiadek dla dziesięciu największych lotnisk Azji wynosi 19 proc., Europy – 32 proc., a Ameryki Północnej – 45 proc.

Statystyki za rok 2011 potwierdzają, że liderami bezwzględnego wzrostu całkowitej liczby pasażerów są kraje BRIC. W Chinach liczba przewiezionych pasażerów wzrosła w roku 2011 o 19 milionów, w Brazylii o 12 milionów, w Indiach o 8 milionów i w Rosji o 6 milionów. Piątym rynkiem o najwyższym wzroście była Indonezja, gdzie w roku 2011 przewieziono o 5 milionów pasażerów więcej, niż w roku 2010.

Brazylia (17 proc.), Indie (13 proc.) i Rosja (15 proc.) znalazły się też w pierwszej dziesiątce krajów o największym względnym wzroście liczby przewozów. Wśród najszybciej rozwijających się rynków znalazły się także Chile (21 proc.), Filipiny (15 proc.) i Indonezja (11 proc.). Największe spadki dotknęły zaś Egipt i Japonię, prawdopodobnie ze względu na Arabską Wiosnę i efekty tsunami.

Kraje o największym względnym wzroście liczby przewiezionych pasażerów
w roku 2011 w stosunku do roku 2010 (nie licząc rynków o rocznych przewozach poniżej 5 milionów pasażerów)

Kraj

Liczba pasażerów w 2011 r. (000)

Wzrost w stosunku do 2010 r

Chile

9,306

21%

Brazylia

82,334

17%

Filipiny

24,392

15%

Rosja

44,541

15%

Arabia Saudyjska

23,345

15%

Turcja

34,398

15%

Indie

71,634

13%

Wietnam

16,097

12%

Indonezja

53,701

11%

Warto zauważyć, że największy ruch międzymiastowy występuje w obrębie tego samego kraju. Siedem spośród dziesięciu tras międzymiastowych o największej intensywności ruchu to trasy wewnętrzne w poszczególnych państwach azjatyckich (z tego trzy w Japonii). Najważniejszymi pod względem liczby pasażerów były połączenia między Jeju i Seulem (niemal 10 milionów pasażerów) oraz Rio de Janeiro i Sao Paulo (ok. 8 milionów pasażerów).

Trasy międzymiastowe o największej intensywności ruchu

Region

Trasa

Miejsce

Azja

Jeju - Seul

1

Ameryka Pd.

Rio de Janeiro –Sao Paulo

2

Azja

Osaka - Tokio

3

Azja

Sapporo -Tokio

4

Pd.-Zach. Pacyfik

Melbourne -Sydney

5

Azja

Fukuoka -Tokio

6

Azja

Pekin - Szanghaj

7

Azja

Hong Kong -Taipei

8

Afryka

Cape Town -Johannesburg

9

Azja

Mumbai (Bombaj) – Delhi

10

Zaloguj się Logowanie

Komentuj