Płaca prowizyjna połączona z elastycznym systemem motywacyjnym to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczania pracy przedstawicieli handlowych. Działom księgowości i kontrolingu podsumowanie pracy 1500 aktywnych reprezentantów firmy zajmie średnio 48 godzin miesięcznie. Tymczasem system informatyczny tę samą pracę wykona w 15 minut. Niemożliwe?
Przedsiębiorstwa oferujące swoje produkty w modelu sprzedaży bezpośredniej to zwykle korporacje zatrudniające kilka tysięcy pracowników, nierzadko posiadające przedstawicielstwa na całym świecie, kreujące obroty rzędu miliardów euro rocznie. Analizując strukturę wewnętrzną, to skompilowane systemy realizowania zamówień i sprzedaży, wymagające systematyzacji wielu pionów – przede wszystkich działań przedstawicieli handlowych, działów dystrybucyjnych i księgowości. Właśnie takim przedsiębiorstwom dedykowane są systemy rozliczania prowizji handlowych (z ang. IT Management Commission Engine).
Jakie potrzeby posiada firma sektora sprzedaży bezpośredniej zatrudniająca tysiące przedstawicieli, jakie rozwiązania może wdrożyć i jakie korzyści z tego tytułu odnieść? Wskazuje Piotr Bugała, kierownik działu baz danych i Business Intelligence z NetLine Group.
Potrzeby:
UWAGA!
Nawet w momencie, gdy wynagrodzenia rozliczane są dwa razy w miesiącu, dział kontrolingu poświęca minimum 48 dni rocznie na samo naliczanie prowizji handlowych!
Rozwiązania:
Korzyści:
Należy pamiętać, że wprowadzenie systemu informatycznego wspierającego procesy rozliczania prowizji handlowych powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą wewnętrzną firmy, pozwalającą określić bieżące zapotrzebowanie i dopasować rozwiązanie do indywidualnych wymagań, co do przyszłej elastyczności systemu. – Analiza umożliwia sprawdzenie optymalności danych procesów, dopasowanie rozwiązania oraz taki stopień elastyczności systemu, który pozwoli w krótkim czasie symulować i wprowadzać nowe mechanizmy motywujące – wyjaśnia Piotr Bugała.
Taka analiza funkcjonalna i projekt architektury systemu powinny składać się z następujących działań:
- analizy wytycznych i wymagań funkcjonalnych określonych przez dane przedsiębiorstwo oraz inwentaryzacji istniejących systemów informatycznych,
- weryfikacji założeń technologicznych, funkcjonalnych oraz motywacyjnych,
- analizy procesów biznesowych w przedsiębiorstwie,
- analizy zakresu informacyjnego interfejsów między funkcjonującymi już systemami,
- analizy i weryfikacji obowiązujących zasad naliczania składników motywacyjnych,
- analizy i projektu migracji danych z funkcjonujących w przedsiębiorstwie systemów.
Dziś możliwość wdrożenia profesjonalnych systemów informatycznych pozwala skrócić czas potrzebny na realizację newralgicznych działań. Warto wiedzieć, że system wspierający proces naliczania prowizji wykona swoją pracę w zaledwie 15 minut – ta sama praca wykonywana przez pracownika zajęłaby 48 godzin (zakładając obsługę 1500 aktywnych przedstawicieli). Sam czas potrzebny na analizę przedwdrożeniową, przygotowanie projektu i implementację to ok. 3 miesięcy pracy firmy informatycznej.
Zaloguj się Logowanie